رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۸۷

نشست «دنیای دیجیتالی ایران» در آمستردام

سازمان هنرمندان پناهنده، نشستی به نام «دنیای دیجیتالی ایران» در مورد وبلاگستان فارسی در آمستردام برگزار کرد.

این نشست محصول همکاری سازمان هلندی آیدا، که سازمانی ویژه مسائل هنرمندان پناهنده و تحت تعقیب است، سرویس خبری شهرزادنیوز و انتشاراتی مولِن‌هوف بود.

در این جلسه مسائل گوناگون از جمله در مورد شهرزادنیوز (تارنمای فارسی‌زبان خبری ویژه موضوعات زنان و ایران) مورد بحث قرار گرفت.

دولت ایران وب‌‌سایت شهرزادنیوز1 را که اکنون یک‌سال و نیم از راه‌اندازی آن می‌گذرد به طور متناوب فیلتر می‌کند اما هر هفته نسخه‌ای از این وب‌سایت به صورت ایمیل به بیش از ۵۰ هزار نشانی ایمیل در ایران فرستاده می‌شود.

بولتن خبری سازمان آیدا تعداد وبلاگ‌های فعال ایرانی را در حدود ۶۵ هزار وبلاگ اعلام کرده‌است.

در این نشست همچنین کتاب «ما ایرانی هستیم» نوشته نسرین علوی که در سال ۲۰۰۷ از سوی انتشاراتی هلندی مولن‌هوف منتشر شده مورد بررسی قرار گرفت. متن این کتاب از نوشته‌های مختلف در وبلاگ‌های گوناگون ایرانی در مورد مسائل روز ایران گلچین شده‌است.

مسئولان سازمان آیدا در این برنامه، به مسئله تهدید بسیاری از وبلاگ‌نویسان و دستگیری شماری از آن‌ها در ایران اشاره داشتند و به این خاطر محتوای کتاب «ما ایرانی هستیم» را ناکامل ارزیابی کردند. به باور آنها، بخش بزرگی از وبلاگ‌نویسان ایرانی به خاطر «ترس از دستگیری» از همکاری با این کتاب خودداری کرده‌اند.
--------------------

1 www.shahrzadnews.org