رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۸۷

نگرانی از کمک فروشندگان انگلیسی سلاح، به برنامه هسته‌ای ایران

بریتانیا نگران نتایج بازرسی‌هایی‌است که براساس آن تهران می‌توانسته کمک‌های قابل توجهی برای توسعه برنامه‌های هسته‌ای و تسلیحاتی خود از فروشندگان سلاح در بریتانیا، دریافت کرده باشد.

خبرگزاری روسی نووستی به نقل از آبزرور نوشت که پلیس گمرک بریتانیا، ۷ شرکت انگلیسی را شناسایی کرده که نسبت به ممنوعیت عرضه تجهیزات و تسلیحات به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سایر ارگان‌های نظامی ایران بی‌اعتنایی کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، یکی از این شرکت‌ها، دستگاه ردیابی پیشرفته‌ای را به وزارت دفاع ایران فروخته که به‌راحتی می‌توان آن را برای سیستم‌های موشکی تغییر کاربری داد.

گزارش دیگر، مربوط به یک بازرگان انگلیسی است که هنگام عرضه ۱۳۰ مسلسل با سرعت ۸۰۰ شلیک در دقیقه به سپاه پاسداران ایران بازداشت شده‌است.

در موردی دیگر، گروهی از صادرکنندگان سلاح سعی داشتند قطعاتی ویژه افزایش کارآیی هواپیماهای نظامی به ایران صادر کنند.

علاوه بر این موارد، دو تبعه بریتانیا نیز مظنون به عرضه دستگاه‌هایی ویژه برنامه هسته‌ای به ایران هستند. این افراد ارتباطات دیرینه با عبدالقادر خان پدر دانش هسته‌ای پاکستان دارند.

پلیس گمرک بریتانیا خاطر نشان می‌کند که علی‌رغم تحریم‌های سختگیرانه، تهران همچنان می‌تواند فروشندگان سلاح را در ازای پاداش‌هایی سخاوتمندانه، به عرضه مخفیانه تسلیحات از طریق کشورهای ثالث وسوسه کند.

وزارت امور خارجه بریتانیا نیز از تماس‌های شرکت‌های این کشور با مقامات ایرانی ابراز نگرانی کرده‌است.