رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۸۷

انتخاب آمستردام به عنوان شهر جهانی کتاب

شهر جهانی کتاب» عنوانی است که سازمان یونسکو هرسال به یکی از شهرهای جهان اعطاء می‌کند. موضوع «شهر جهانی کتاب» امسال «کتاب باز» نام دارد که به آزادی بیان در شهر آمستردام اشاره دارد.

به گزارش زمانه، در مراسمی که به این منظور روز چهارشنبه (۲۳ آوریل) در شهر آمستردام برگزار شد، شماری از چهره‌های برجسته ادبی و سیاسی هلند از جمله شهردار آمستردام، پرنسس لاورنتین، از اعضای خانواده سلطنتی هلند و هاری مولیش، برترین نویسنده کشور هلند حضور داشتند.

شهرنوش پارسی‌پور، داستان‌نویس و مترجم ایرانی مقیم آمریکا نیز از جمله شرکت‌کنندگان در این مراسم بود.
پرنسس لاورنتین در سخنرانی خود در این مراسم، از قادر عبدالله (حسین سجادی قائم‌مقامی فراهانی)، نویسنده معروف ایرانی‌تبار در هلند تجلیل کرد و از او به عنوان «آشناکننده مردم هلند با فرهنگ ایرانی» یاد کرد.

هاری مولیش در پاسخ به پرسش زمانه در مورد علت انتخاب آمستردام به‌عنوان شهر جهانی کتاب در سال ۲۰۰۸، گفت: آمستردام در طول تاریخ خود همیشه جایی برای آزادی بیان بوده است. برای نمونه اسپینوزا، تنها در این شهر توانست آزادانه نظرات خود را بیان کند و رنه دکارت، فیلسوف دوران رنسانس فرانسه نیز آزادی بیان را در آمستردام تجربه کرد.

روب کوهن، شهردار آمستردام نیز در گفتگویی با رادیو زمانه، آمستردام را شهری چندفرهنگی نامید و این مسئله را نقطه قوتی برای پایتخت هلند دانست.
وی این امر را یکی از دلایل برگزیده‌شدن آمستردام به عنوان شهر جهانی کتاب نامید.

در حاشیه این مراسم، هاری مولیش، برجسته‌ترین نویسنده حال حاضر در حوزه ادبیات هلندی در پاسخ به سوال خبرنگار زمانه در مورد میزان آشنایی‌اش با کشور ایران گفت: «چیزهایی در مورد آن مناطق خوانده‌ام، البته یادم نیست که در مورد ایران بود یا شمال آفریقا.

از روز 23 آوریل پس از مراسم گشایش رسمی، به مدت یک سال برنامه های ادبی و فرهنگی مختلفی در آمستردام برگزار می شود. بهمین مناسبت در کتابخانه مرکزی آمستردام هم در روز جمعه 25 آوریل برگزار کننده برنامه «نویسندگان ایرانی خارج از مرز» بود.

از نویسندگان ایرانی در کشورهای مختلف جهان، اسماعیل خوبی از لندن، شهرنوش پارسی پور از آمریکا، قادرعبدالله از هلند و سودابه محافظ از آلمان دعوت شده بودند تا ضمن ارائه کارشان، به پرسش هایی که در جلسه مطرح می‌شد، پاسخ دهند.

این نویسندگان به زبان فارسی و به زبان کشور دوم‌ خود کتاب نوشته‌اند.
گزینش شهر جهانی کتاب از سال ۲۰۰۱ آغاز شده و تا کنون این عنوان به شهرهای مادرید، اسکندریه (مصر)، دهلی نو، آنتورپ، مونترآل، تورین و بوگوتا (کلمبیا) اعطا شده‌است.

بیروت پایتخت لبنان در سال ۲۰۰۹، شهر جهانی کتاب خواهد بود و برای سال‌های بعد از آن ۷ شهر گوادلاخارا (مکزیک)، لیسبون (پرتغال)، ریگا (لیتوانی)، سن پترزبورگ، وین، ولینگتون (نیوزلند) و لیوبلیانا (اسلوونی)، نامزد این عنوان هستند.

نظرهای خوانندگان

آقای اشعری با اشاره به این نکته که در حال حاضر در ایران بیش از دو هزار کتابخانه فعالیت دارند، از این کشور به عنوان «یکی از فرهنگ سازترین کشورهای جهان» یاد می‌کند.

-- Daveed ، Apr 25, 2008 در ساعت 08:58 PM

داوید عزیز.
بله ایران معاصر فرهنگ ساز است، البته از نوع قمه زنی و بمب اتمی ی آن. هر چند که کتابخانه هایش با کتاب های کهنه اش ( به روایت جناب اشعری، رییس محترم کتابخانه ملی)، تنها میزبان پسران و دختران پشت کنکوری ای ایست که به محض رسیدن به کعبه ی سعادت دانشگاه (مثلا دانشگاه، هر چند دانشکده ی ارزن پاک کنی ی دانشگاه آزاد در علی آباد کتول یا ...) باشد، کتاب و کتابخانه را با احترام می بوسند و با ان ها تا آخر عمر خداحافظی می کنند، مگر به زور نمره یا به زور مدرک بعدی وبعدی وبعدی!
وااسفا...
در شوروی ی سابق (حکومتی شبه توتالیتاریستی)، تیراژ کتاب های فارسی ی صادق هدایت به 450 هزار (درست خواندید هزار) می رسید و لی این اندازه عظمت طلبی در وجود نداشتند تا مانند جناب اشعری ادعا سردهند که ایران «یکی از فرهنگ سازترین کشورهای جهان» است: ایرانی که یکی از فساد سازترین، ریا پرورترین، تباه ترین اخلاقیات بشری را به عرضه گذاشته است. این ها را همان جناب اشعری هم می دانند ولی فقط در خفا به همسرشان یا برادرشان یا محرمشان می گویندو در علن و در مقابل بلند گوها،اینچنین دم از فرهنگ سازی می زنند.

اف بر ما

-- بدون نام ، Apr 25, 2008 در ساعت 08:58 PM

بادرود
وبا سلامهای گرم ومجدد از دیار شمس وزرتشت از زادگاه کسرویها وشهریاران .به حضور غرور آفرین تک تکتان در رادیو زمانه .ودرودی وسلامی مجدد از تبریز
مه آلود وسر افراز ه ایرانمان به سرزمینگل و بلبل به زادگاه غرور آفرین میکا والتاری به سر زمین ادیب پرور هلند .نازنینان فکر میکنم این سومین ایمیلی باشد
که از بدو شناختتان برایتان ارسال نمودام ولی تا بحال جوابی مبنی بر دریافت ایمیلم از سوی شما فرزانگان را دریافت نه نموده ام تا آسوده خاطر از مسیر ارسال ایمیلم
باشم.به هر حال بگذریم از گلایه بازیهای زمانه .تقاضایی داشتم آیا برایتان امکان آن هست تا مصاعبه ای با استاد میکا والتاری نویسنده کتاب ماندگار وزیبای سینو حه
نموده ویک بیوگرافی از این شخصیت برای شنوندگانتان اراعه نمایید البته نشانی ایمیل ایشان را نیز مرقوم نمایید .در ضمن بچه ها خواهشی والاتر نیز داشتم در صورت امکان نیز مصا حبتهای متعدد را با جناب پروفسورمحمد رضا فشاهی نیز در برنامه هایتان قرار دهید ولطفان وحتمان ایمیل ایشان را نیز برایم ارسال نمایید .در آخر برایتان آرزوی بهروزی و سرافرازی وتندرستی و شادکامی خاهانم یزدان خرد پشت وپناهتان باد دوستدار وارادتمندتان از تبریز رحیم مجاور ویجویه

-- رحیم از ایران تبریز ، Apr 25, 2008 در ساعت 08:58 PM