رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۸۷

از سرگیری همکاری ایران با بازرسان آژانس

پس از دو روز مذاکره محرمانه میان ایران و بازرس ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد احتمال وجود رابطه‌ای پنهانی بین فعالیت‌های هسته‌ای این کشور برای ساخت‌ تسلیحات اتمی، سخنگوی این آژانس اعلام کرد که تهران توافق کرده است در این زمینه با آژانس همکاری کند.

اولی هاینونن معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در دومین روز گفت وگوهای خود در تهران تلاش کرد درخصوص مطالعاتی که به زعم وی نشان می‌دهند ایران برنامه هسته‌ای نظامی را دنبال کرده است پاسخ‌هایی دریافت کند.

ملیسا فلمینگ سخنگوی آژانس به آسوشیتدپرس گفت که آژانس امیدوار است که ایران توضیحات لازم را درباره مطالعات نسبت داده شده را در ماه مه (اوایل اردیبهشت تا اوایل خرداد) به بازرسان آژانس ارائه دهد.

هاینونن که روز یکشنبه وارد ایران شد، به‌دنبال دور اول گفت وگوها که دوشنبه برگزار شده بود، روز سه‌شنبه نیز پشت درهای بسته با مسئولان ایرانی گفت وگو‌های در این‌باره انجام داد که به‌نظر می‌رسد نتایج این دو نشست، خبری باشد که خانم فلمینگ امروز (چهارشنبه) اعلام کرده‌است.

از مفاد این گفت وگوها هیچ اطلاعاتی منتشر نشده‌است و خبرگزاری های ایرانی هم هیچ عکس یا تصاویر ویدویی از این دیدارها ارائه نکرده‌اند.

به گفته آژانس، این گفت وگوها درخصوص مطالعات مربوط به ساخت کلاهک برای تبدیل احتمالی موشک شهاب سه به یک موشک اتمی یا ایجاد تأسیساتی برای آزمایش‌های هسته‌ای زیر زمینی بوده است که ایران وجود چنین مطالعاتی را رد کرده است.

ریاست هیئت ایرانی طرف گفتگو با مسئولان آژانس را محمد سعیدی معاون رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس به عهده داشتند.

قبل از آغاز گفت وگوها رسانه‌های ایرانی اعلام کرده بودند ریاست هیئت ایرانی را جواد وحیدی معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی به عهده خواهد داشت، اما وی در گفت وگوها حاضر نبود و در خصوص غیبتش در این گفت وگوها نیز هیچ توضیحی داده نشده‌است.

اعلام همکاری مجدد ایران با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در حالی اعلام می‌شود که سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه در کویت از نشست قریب‌الوقوع کشور‌های پنج به‌علاوه یک در لندن در مورد مناقشه‌ هسته‌ای ایران خبر داده است.

در تحولی دیگر محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران امروز اعلام کرد که تهران آماده مذاکره درباره برنامه هسته‌ای خود با هر کشوری است، اما زیر بار فشارهای بین‌المللی برای متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای خود نخواهد رفت.

شبکه شش تلویزیون ایران در حالی که تصاویر سخنرانی احمدی‌نژاد در همدان پخش می‌کرد، به نقل از وی اعلام کرد که ایران بر دهان کسانی که خواهان محروم کردن آن از فناوری هسته‌ای هستند، خواهد زد.

احمدی‌نژاد پیش از این هرگونه مذاکره با غرب درباره برنامه هسته‌ای کشورش را رد و گفته بود که تهران در این باره فقط با آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت و گو خواهد کرد.
--------------------

در همین رابطه:
توقیف دارایی ۲۵ شرکت و شخصیت ایرانی در ژاپن
آغاز دور دوم مذاکرات ایران و آژانس در تهران
معاون البرادعی وارد تهران شد
سفر قریب‌الوقوع معاون البرادعی به تهران