رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۸۷

دومین حمله لفظی الظواهری علیه ایران

ایمن الظواهری در یک نوار ویدئویی جدید، ایران را متهم کرد با اشاعه فرضیه توطئه‌آمیز درمورد اینکه چه کسانی حملات ۱۱ سپتامبر را انجام داده‌اند، درصدد بی اعتبار کردن قدرت واقعی این گروه است.

به گزارش آسوشیتدپرس، معاون ارشد القاعده، در پیام‌های اخیرش انتقاد از ایران را با هدف معرفی گروه خود به عنوان مدافع اعراب در مقابل قدرت فزاینده ایران در خاورمیانه، افزایش داده است.

پیش از این الظواهری با این امید که به نوعی تفاهم با تهران در زمینه دشمنی با آمریکا برسد، به ندرت از ایران نام می‌برد. اما اخیراً خصومت فزاینده این گروه نسبت به ایران با تغییر لحن قابل‌توجه الظواهری در پیام هایش مشخص شده‌است. ایران مدت‌هاست که درصدد فاصله گرفتن از القاعده بوده است.

روهان گوناراتنا یک کارشناس تروریسم و نویسنده کتاب «درون القاعده، شبکه جهانی تروریسم» در این خصوص گفت: «الظواهری به دنبال همکاری با ایران بود، اما از سوی این کشور به شدت ناامید شده‌است.»

گوناراتنا که رئیس مرکز بین‌المللی خشونت و تروریسم سیاسی در سنگاپور است، افزود: «بنابراین الظواهری می‌خواهد به احساسات ضد شیعی و ضدایرانی در جهان عرب و میان مسلمانان متوسل شود.»

آسوشیتدپرس می‌افزاید که به نظر می‌رسد الظواهری تاحدودی قصد دارد از نگرانی گسترده در جهان عرب درمورد نفوذ ایران به ویژه در عراق، درجهت کسب حمایت برای القاعده بهره‌برداری کند.

همچنین وی درصدد بی‌اهمیت جلوه دادن حزب‌الله، همپیمان ایران است که به خاطر نبرد با اسرائیل حتی در میان سنی‌های منطقه نیز کسب محبوبیت کرده‌است.

اظهارنظرهای الظواهری طی یک نوار ویدئویی دوساعته در یک سایت اینترنتی شبه نظامیان اسلامی پخش شد.

این دومین پیام ظرف چند هفته اخیر است که الظواهری در آن به صدها پرسش که ازسوی طرفداران القاعده به این سایت ارسال شده بود، پاسخ داد. وی در اکثر پاسخ‌هایش بیش از روال عادی از ایران انتقاد کرد.

بر اساس این گزارش، وی گفت که گروه شورشی عراقی تحت هدایت القاعده که دولت اسلامی عراق خوانده می‌شود، «عمده‌ترین نیروی مخالف صلیبیون (آمریکاو همپیمانانش) است و با جاه‌طلبی‌های ایران در عراق نیز مبارزه می‌کند.»

بنابراین گزارش، یکی از پرسش‌های مطروحه در این وب‌سایت، درمورد این فرضیه در خاورمیانه و نقاط دیگر بود که اسرائیل عامل حملات انتحاری هواپیماهای ربوده شده به مرکز تجارت‌جهانی و وزارت دفاع آمریکا در سال ۲۰۰۱ بوده‌است.

الظواهری، تلویزیون المنار حزب‌الله را متهم به انتشار این شایعه کرد و گفت: «هدف از این دروغ مشخص است، می‌خواهند بگویند که هیچ قهرمانی در بین سنی‌ها وجود ندارد که بتواند به آمریکا آسیب برساند، همان‌گونه که در تاریخ کسی قادر به انجام این کار نبوده‌است. رسانه‌های ایرانی این خبر کذب را مرتب تکرار می‌کنند.»

در همین رابطه
اتهام جدید الظواهری علیه ایران