رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷

توقیف دارایی ۲۵ شرکت و شخصیت ایرانی در ژاپن

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، دولت ژاپن در اقدامی همسو با تحریم‌های شورای امنیت سازمان‌ملل، دارایی ایرانیانی را که گفته می‌شود در برنامه هسته‌ای تهران دخیل هستند، مسدود کرده‌است.

طبق اعلام وزارت خارجه ژاپن، این کشور دارایی‌های ۱۲ شخصیت حقوقی و ۱۳ شخصیت حقیقی متهم به ارتباط با «فعالیت‌های حساس هسته‌ای و تکثیر تسلیحات اتمی ایران» را مسدود کرده‌است.

ژاپن، پیش از این هم به خاطر فعالیت هسته‌ای ایران، ۲۳ مؤسسه و ۲۷ ایرانی را در فهرست سیاه قرار داده بود.

بر اساس این گزارش، نام مؤسسات و افرادی که به تازگی دارایی‌هایشان مسدود شده، در آخرین قطعنامه مصوب شورای‌امنیت سازمان‌ملل ذکر شده‌است؛ قطعنامه‌ای که تحریم‌ها علیه ایران را به خاطر امتناع این کشور از توقف فعالیت‌هایش در زمینه سوخت هسته‌ای، تشدید کرد.

در بیانیه وزارت خارجه ژاپن آمده‌است، شرکت «ابزار برش کاوه» که در زمینه تولید قطعات سانتریفوژ فعالیت می‌کند و شرکت صنعتی «جوزا» از مؤسسات صوری فعال در زمینه موشک‌های بالستیک از جمله شخصیت‌های حقوقی مندرج در این فهرست سیاه هستند.

ژاپن که به شدت به نفت خاورمیانه متکی است، روابط تجاری و دیپلماتیک دوستانه‌اش را با ایران حفظ کرده اما به عنوان تنها کشوری که طعم تلخ حمله اتمی را تجربه کرده‌است، به طور روزافزونی نسبت به فعالیت هسته‌ای ایران نگران است.

توکیو در سال ۲۰۰۶ از پروژه توسعه میدان نفتی آزادگان، بزرگ‌ترین میدان نفتی ساحلی ایران، خارج شد.

اقدام اخیر ژاپن در مسدود کردن دارایی‌های شرکت‌ها و افراد ایرانی، همزمان با سفر یکی از مقامات عالی‌رتبه آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی به تهران برای گفتگو درباره مدارکی صورت گرفت که حاکی از مطالعات احتمالی ایران در زمینه چگونگی استفاده از فناوری هسته‌ای برای ساخت کلاهک اتمی است.

نظرهای خوانندگان

atom baraye cheemoone vaghtee hanooz cheragh rahnamaee va stop sign dorost hesabee nadareem

-- ali ، Apr 25, 2008 در ساعت 02:03 PM

nabayad kootah biaiim,age kootah biaam ta akhar bayad to sari khor o harf goosh kone oona bashim

---------------------------------
دوست گرامی
لطفاً به خط فارسی بنویسید و از پینگلیش نوشتن خودداری کنید
زمانه

-- mahdi ، Apr 25, 2008 در ساعت 02:03 PM

مملكي كه قيمت گوجه فرنگي رو نمي تونه ثابت نگه داه اتم ميخواد چيكار

-- بدون نام ، Apr 26, 2008 در ساعت 02:03 PM