رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۸۷

گیتس: احتمال حمله به ایران حذف نمی‌شود

رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا معتقد است که جنگ با ایران «در سطوح مختلف، فاجعه‌آمیز» خواهد بود اما به هرحال واشنگتن نباید احتمال اقدام نظامی را برضد این کشور را از گزینه‌های خود حذف کند.

به گزارش رویترز گیتس قرار است این سخنان را در جمع دانشجویان افسری در آکادمی نظامی آمریکا در وست پوینت در ایالت نیویورک مطرح کند، اما پنتاگون دیروز نسخه‌ای از سخنان وی را منتشر کرد.

گیتس با تأکید بر اینکه آمریکا باید به حضور خود در عراق ادامه دهد «تا از جنگی بدتر یا خطری بزرگتر برای آمریکا در آینده جلوگیری کند» اذعان می‌کند که به هرحال کاهش نیروهای امریکایی در این کشور در آینده اجتناب‌ناپذیر است.

آمریکا ۱۶۱ هزار نیرو در عراق دارد و فرماندهان نظامی آمریکا قصد دارند در تابستان از شمار این نیروها بکاهند.

گیتس با بیان این که یک جنگ دیگر در خاورمیانه آخرین گزینه است، می‌گوید: «با توجه به سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده و تهدیدات آینده ایران، گزینه نظامی نباید از روی میز برداشته شود.»

بر اساس این گزارش، گیتس با بیان که ایران از تروریسم حمایت می‌کند و «عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه و جنوب‌غربی آسیا است» می‌افزاید که ایران مصمم به دستیابی به سلاح هسته‌ای است.

دولت ایران همواره این ادعاها را رد و تأکید کرده‌است که برنامه هسته‌ای این کشور کاملاً صلح‌آمیز و صرفاً برای تولید برق است.

دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در ارزیابی اطلاعاتی دسامبر گذشته خود اعلام کردند که تهران در سال ۲۰۰۳ برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را متوقف کرده‌است.