رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۸۷

بروز بحران در بازار داروهای خاص

همزمان با افزایش قیمت و کمیاب شدن داروهای بیماری‌های خاص و کلیوی، رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس در نامه‌اي به رئيس جمهور، خواستار رسیدگی به این معضل شد.

به گزارش ايسنا، اميدوار رضايي با پيوست نامه ۶۷ نفر از بيماران كليوي به نمايندگي از طرف ۱۵ هزار بيمار پيوندي و هم‌چنين نامه رئيس هيئت مديره انجمن ام اس ايران، در نامه‌ای به احمدی‌نژاد نوشت: «بيماران پيوند كليه از زمان بيماري تا گذر از مراحل خريد كليه و عمل جراحي، هزينه‌هاي سنگيني را متحمل شده‌اند و در حال حاضر نيز با استفاده از دارو مي‌توانند هم‌چنان اميدوار به ادامه زندگي از طريق پيوند باشند و در صورت عدم استفاده به موقع از دارو، خطر پس زدگي همه آنان را تهديد مي‌كند.»

رضایی در نامه خود افزود: «افزايش و رشد غيرمنطقي و غيرمنصفانه قيمت دارو، بيماران پيوند كليه و هم‌چنين بيماران مبتلا به ام اس را دچار تشويش و اضطراب در طليعه سال جديد كرده‌است. اينجانب اطمينان دارم كه جنابعالي در جريان افزايش قيمت غيرمعقول داروي مورد نياز آنان قرار نگرفته‌ا‌يد. به همين لحاظ خواهشمند است دستور فرمائيد تا موضوع در اولويت رسيدگي و هم‌چنين سازمان‌هاي بيمه‌اي و دستگاه‌هاي مسئول ترتيبي اتخاذ نمايند تا مشكل به نحو مطلوبي حل شود.»

گفتنی است پس تصويب سومين قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل درباره ايران، برخی از اقلام دارويی در ايران ناياب شده و يا در بازارهای غير رسمی به قيمت گزافی به فروش می‌رسد.

در همين حال برخی از داروهای ضد افسردگی نيز که در داخل کشور توليد نمی‌شوند، به دليل آنکه در کشور مبدأ محدوديت‌های گمرکی برای تبادل کالايی با ايران وضع شده، در بازارهای ايران ناياب شده‌اند.

نظرهای خوانندگان

آيا از رنج بيماران كليوي باخبريد؟
خداي من ! خداي خوب و مهربان من !
قلب کوچکم را در میان شکوفه های بهاری میگذارم
تا از کبوتران ترانه ی محبت بیاموزد!!!
خدای من !
من و قلب كوچكم دوست داريم
در آسماني صاف پرواز كنيم ...
و دعا میکنیم همه ی ما کودکان
قلک های کوچکمان را برای درمان بیماران هدیه کنیم!
و از تمام بزرگتران سبز سرزمین سبزمان یاری بخواهیم.
تا همه از بهاری سبز و ذل انگیز لذت ببریم...
هم اکنون نیازمند یاری سبزتان هستیم!
كلام آشنايي كه بارها و بارها از صدا و سيما پخش شده ! گاهي وقتها كه توي بخش تالاسمي ، توي بانك خون و يا انتقال خون مشكلات كمبود خون رو ميبينم و چشمهاي نگران و منتظر مادر و پدرهايي كه در پي اسب سفيد انتقال خون هستند تا شايد زندگي رو براي جگر گوشه هايشان آورده باشند ، تازه ميفهمم كه : هم اكنون نيازمند ياري سبزتان هستيم يعني چه !
به آنان كه از زمان تولدشان غم را تجربه كرده اند. آناني كه به هرعلتي پيوند عضو شده اند، حق زيستن را دارند.بياييد دردي را از سينه كساني بر داريم كه توان تحمل اين همه زجر را ندارند .
ما در زندگی خواسته های زیادی داریم و خواسته آنها بدست آوردن دوباره سلامتي است.
آیا از رنج بیماران کلیوی باخبريد؟
زندگي كل افراد خانواده يك بيمار كليوي از نظر روحي، رواني و اقتصادي با مشكل مواجه است كه علاوه بر درد دياليز و بيماري، درد مضاعفي براي اين نوع بيماران است .
آنها زنده هستند و مثل ما احساس دارند
واينك خلاصه اخبار :
دولت يارانه مربوط به داروهاي وارداتي خاص بيماران كليوي را حذف كرد !!!!
قيمت قرص سانديمون نئورال در فرودين 1387 به 10 برابر قيمت قبلي افزايش يافت !
شوراي عالي بيمه پرداخت هزينه داروي مذكوررا حذف كرد!
داروي مشابه ساخت داخل با موفقيت روي بيماران پيوند شده آزمايش شد !
صداي اعتراض بيماران كليوي را كسي نشنيد !
بحران داروهاي خاص در راه است.

-- شاد ، Apr 24, 2008 در ساعت 02:09 PM