رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۸۷

معاون البرادعی وارد تهران شد

بازرس عالی‌رتبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور بررسی مطالعات ادعایی در زمینه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، وارد تهران شد.

«مطالعات ادعايي» عنوان بندي از آخرين گزارش آژانس درباره ايران است كه در آن به ادعاهاي آمريكا درباره بخشي از فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران پرداخته شده‌است.

براساس اعلام خبرگزاری ایرنا، اولی هاینونن، معاون امور پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این سفر دو روزه با جواد وعیدی، معاون شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی دیدار و گفت وگو می‌کند.

این خبرگزاری بدون ذکر نام یک مقام ایرانی، به نقل از وی گزارش داد که سفر هاینونن به منظور «تقویت همکاری ایران و آژانس» که در صدد رفع تردیدها درباره مناقشه هسته‌ای این کشور است، صورت گرفته است.

این در حالی است که جرج بوش رئیس‌جمهور آمریکا و گوردون براون نخست‌وزیر بریتانیا هفته گذشته اعلام کردند تلاش‌های واحدی از طریق تشدید تحریم‌ها، برای جلوگیری از ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران در دستور کار خود قرار خواهند داد.

ایران می‌گوید که برنامه هسته‌ا‌ی‌اش فعالیتی صلح‌جویانه برای تولید برق و فراهم کردن امکان فروش نفت و گاز بیشتر به خارج است.

پیشتر هاینونن در نشست غیرعلنی با دیپلمات‌های مستقر در آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیست و پنجم ماه فوریه در وین مدارکی در خصوص احتمال تحقیقات ایران در خصوص چگونگی استفاده از فن‌آوری هسته‌ای برای ساخت کلاهک هسته‌ای ارائه کرده بود.

دیپلمات‌های غربی حاضر در این نشست بعدها اعلام کردند مدارک جدید در این خصوص ادعاها نگران‌کننده است.

تهران که تأکید می‌کند برنامه هسته‌ای ایران کاملاً صلح‌آمیز و هدف از آن فقط تولید برق است در آن زمان به شدت این ادعاها را محکوم کرد.

ایرنا به نقل از مقام ایرانی یاد شده افزود که تهران ارزیابی خود را از این مسئله به آژانس ارائه کرده‌است، اما احتمال گفتگو درباره این مسئله را با هاینونن رد نکرد.

انتقاد کیهان از سفر هاینونن
در واکنش به حضور هانیونن در تهران، حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان که توسط آیت‌الله خامنه‌ای منصوب شده، در سرمقاله این روزنامه نوشته است که هدف از این سفر تکمیل ترفند مشترک اسرائیل و آمریکا برای ارائه اسناد و مدارک جعلی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.

روزنامه کیهان نوشته است که این سفر همچون نمایشی مضحک است.

در ادامه سرمقاله این روزنامه آمده است که هاینونن نخستین پرده از این نمایش را که توسط اسراییل نوشته و توسط آمریکا کارگردانی شده است در شورای حکام آژانس به اجرا درآورد.

در همین رابطه:
سفر قریب‌الوقوع معاون البرادعی به تهران
تهران ادعاهای آژانس را رد کرد