رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۸۷

تهدید مقتدی صدر به راه اندازی «جنگی آشکار»

مقتدی صدر روحانی شیعه عراقی تهدید کرد که اگر عملیات سرکوب طرفداران وی از سوی نیروهای عراقی و امریکایی پایان نگیرد، «جنگی آشکار» به راه خواهد انداخت.

خبرگزاری فرانسه با انتشار بیانیه صدر به نقل از وی نوشت: «آخرین هشدار و پیام را به دولت عراق اعلام می کنم؛ دولت عراق باید مسیر صلح را درپیش بگیرد و خشونت علیه ملت خود را متوقف کند، در غیر این‌صورت، نابود خواهد شد.»

وی در این بیانیه که دفتر وی در نجف اشرف آن را منتشر کرد، همچنین گفت: «اگر دولت عراق شبه نظامیانی را که به دولت نفوذ کرده اند متوقف نکند جنگی را تا دستیابی به آزادی اعلام خواهم کرد.»

بر اساس این گزارش، مقتدی صدر با انتقاد از ائتلاف دولت عراق با نظامیان امریکایی افزود: «این اشغال‌گری ما را به هدف تانک ها، هواپیماها، حملات هوایی و تک تیراندازهای آن‌ها تبدیل کرده‌است. بدون حمایت ما این دولت تشکیل نمی‌شد، اما ائتلاف با امریکا باعث شده است تا دولت آن‌گونه که ما می‌خواستیم مستقل و مقتدر نباشد.»

نیروهای عراقی و آمریکایی از بیست و پنجم ماه مارس درگیر نبرد خیابانی شدیدی با شبه نظامیان شیعه وابسته به مقتدی صدر در شهرک صدر بغداد بوده‌اند.

این درگیری‌ها پس از دستور نوری‌المالکی نخست‌وزیر عراق برای حمله به شبه نظامیان شیعه در شهر بصره در جنوب عراق آغاز و به همه مناطق شیعه نشین این کشور ازجمله شهرک صدر بغداد نیز کشیده شد. از زمان آغاز این عملیات تاکنون صدها نفر کشته و دهها نفر دیگر زخمی شده‌اند.

مقتدی صدر در اظهارات خود خطاب به مردم عراق از گروه‌های حقوق‌بشر نیز انتقاد کرد و گفت: «غزه تحت محاصره است و همه ساکت نشسته اند. اکنون نیز شهرک صدر و بصره با این محاصره روبرو شده‌اند و همه سکوت کرده‌اند. پس حقوق بشر کجاست؟ قوانینی که می‌خواهید برای آزادی و دموکراسی وضع کنید، کجا هستند؟»

وی افزود: «آن‌ها من را متهم می‌کنند که متعلق به ایران هستم اما من تنها به عراق و به خواست مردم کشورم تعلق دارم.»