رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۸۷

درخواست وزیرکار برای توقف دستور‌العمل بانک‌مرکزی

محمد جهرمی وزیر کار و امور اجتماعی دولت نهم در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد از وی خواست مانع اجرای اقدامات طهماسب مظاهری رئیس بانک مرکزی شود.

بانک مرکزی ایران روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد که نرخ سود‌های بانکی از این به بعد باید مطابق میزان تورم در کشور محاسبه شود. نرخ تورم در ایران براساس آمار رسمی، هجده و چهار دهم درصد است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، جهرمی در این نامه می‌نویسد که این سیاست نه تنها به هیچ وجه به پائین آمدن تورم کمکی نمی‌کند، بلکه قیمت‌ها را از این هم که هست بیشتر افزایش می‌دهد.

با وجود این رئیس بانک مرکزی ایران شب گذشته در گفت وگو با تلویزیون دولتی ایران تاکید کرد که اجرای این مقررات برای اقتصاد کشور اجتناب ناپذیر است.

بانک مرکزی تلاش می‌کند با هدف کنترل بیشتر بر بانک‌های دولتی و خصوصی در اعطای وام ها از افزایش تورم و رشد نقدینگی در کشور جلوگیری کند.

داوود دانش‌جعفری وزیر اموراقتصادی و دارائی که تا چند روز دیگر از این سمت کنار گذاشته خواهد شد نیز در گفت وگویی با هفته نامه شهروند امروز با انتقاد از دولت اعلام کرد که برخی از اعضای دولت همچنان با آزاد‌سازی اقتصاد کشور مخالف هستند. وی افزود که با سیاست اقتصادی کشور که باعث افزایش نقدینگی می‌شود مخالف است.

این در حالی است که آقای احمدی‌نژاد مرتب دشمنان داخلی و تبلیغات رسانه‌ای مخالفانش را مسئول افزایش تورم در کشور معرفی می‌کند. پنجشنبه گذشت نیز احمدی نژاد این افراد را متهم کرد که کنترل مافیای اقتصادی در کشور را در دست دارند و مانع اجرای برنامه اقتصادی‌اش می‌شوند.

احمدی‌نژاد در حالی مخالفین خود را به کارشکنی متهم می‌کند که هفته گذشته سه مرجع مذهبی عالی رتبه ایران، به‌طور علنی از سیاست‌های اقتصادی دولت وی انتقاد کردند.

در همین رابطه:
دانش‌جعفری دلایل برکناری​اش از وزارت اقتصاد را اعلام کرد