رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۸۷

اعلام نگرانی ایران از تشدید تنش‌ها در عراق

سفیرایران در عراق با انتقاد از حملات نظامی ارتش آمریکا به شهرک شیعه نشین صدر در بغداد، هشدار داد این حملات تنش‌ها را تشدید خواهد کرد.

گزارش‌های جدید حاکی از آن است که درگیری‌های جدید در این منطقه دست‌کم چهارده کشته برجای گذاشته است.

به‌گزارش خبرگزاری فارس، با این حال، آقای «کاظمی قمی» که روز گذشته در یک نشست خبر شرکت کرده بود، گفت: «دولت ایران از حمله نیروهای دولتی عراق علیه شبه‌نظامیان در جنوب بصره حمایت می‌کند.»

اقدامات سرکوب‌گرانه در بصره و درگیری‌ها در شهرک صدر بغداد بخشی از مبارزه دولت عراق علیه پیروان مقتدی صدر روحانی شیعه و همچنین گروه‌های انشعابی شیعه مورد حمایت ایران است که آمریکا آن‌ها را بزرگ‌ترین تهدید برای عراقی دموکراتیک عنوان کرده است.

خبرگزاری مهر هم با مخابره بخش‌های از این کنفرانس خبری به نقل از سفیر ایران در عراق اعلام کرد: «سلاح باید تنها در اختیار دولت باشد و ما می‌خواهیم که عراق یک ارتش قوی داشته باشد.»

قمی هشدار داد راهبرد امریکا در شهرک صدر به نتایجی منفی منجر خواهد شد که دولت عراق باید مسئولیت آن‌را بر عهده گیرد.

درگیری ها در بصره و بغداد ماه گذشته هنگامی روی داد که سربازان عراقی و پلیس این کشور عملیاتی مهم و بزرگ را علیه شبه نظامیان شیعه و گروه‌های تبهکار در بصره واقع در جنوب عراق آغاز کردند.

این درگیری‌ها به سرعت به بغداد نیز گسترش یافت و شبه‌نظامیان شیعه مستقر در شهرک صدر راکت‌هایی را به منطقه سبز که به شدت تحت کنترل و محافظت آمریکا قرار دارد شلیک کردند. بر اثر این حملات دست کم چهار امریکایی کشته شدند.