رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۸۷

احمدی‌نژاد: «قیمت فعلی نفت فریبنده است»

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری ایران چند روز پس «اعلام آمادگی برای اداره جهان، در نمايشگاه بين‌المللي نفت، گاز و پتروشيمی، گفت که قیمت ۱۱۵ دلار برای هر بشکه نفت قیمتی «فریبنده» است و باید این «نعمت خدادادی» به ارزش واقعی خود برسد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، احمدی‌نژاد در ادامه بازدید خود از این نمایشگاه در جمع مدعوین حاضر خاطرنشان کرد: «شايد ما اگر مي‌توانستيم حرفهايمان را بزنيم بايد به آنان مي‌گفتيم فشارهای خود را به ايران بيشتر کنيد؛ چرا که در حقيقت اين گونه فشارها به شکوفايی ملت ايران منجر شده است.»

اظهارات احمدی‌نژاد در حالی صورت می‌گیرد که بهای هر بشکه نفت خام سبک شیرین نیویورک برای تحویل در اردیبهشت‌ماه در معاملات دیروز (جمعه) با یک دلار و ۸۳ سنت افزایش بشکه‌ای ۱۱۶ دلار و شصت و نه سنت معامله شد.

غلامحسین نوذری وزیر نفت ایران پیشتر نیز چهارشنبه گذشته درخواست کشورهای مصرف کننده نفت را از اوپک برای اتخاذ تدابیر لازم به منظور کاهش قیمت نفت رد کرده بود.

نوذری با اشاره به افزایش بهای نفت تا بشکه‌ای ۱۱۴ دلار اعلام کرده بود: «وقتی سطح قیمت‌ها مناسب است و میزان عرضه بیشتر از تقاضا است، پس دلیلی برای افزایش تولید اوپک وجود ندارد.»

این در حالی است که سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) که ۴۰ درصد نفت جهان را تولید می‌کند با درخواست افزایش سهمیه تولید روزانه اعضا که هم اکنون حدود ۲۹ و ششصد و هفتاد هزار بشکه در روز است، مخالفت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، احمدی‌نژاد همچنین در مورد دلار آمریکا هم گفت: «دلار الان دیگر پول نیست. مشتی کاغذ چاپ می‌کنند که بدون پشتوانه کالا و کار در دنیا توزیع می‌شود.»

ایران اواخر سال گذشته اعلام کرد انجام معاملات نفتی خود را با دلار متوقف کرده است.

نوذری آذرماه سال گذشته گفته بود در حال حاضر در راستای سیاست فروش نفت خام با واحدهای پولی غیر از دلار، فروش نفت ایران به دلار به‌طور کامل متوقف شده است.

ایران به عنوان چهارمین صادر کننده بزرگ نفت در جهان سال گذشته در جریان رویارویی با فشارهای آمریکا بر نظام مالی خود و در بحبوحه مناقشه هسته‌ای‌اش با کشور‌های غربی وابستگی خود را به دلار آمریکا کاهش داد.

وزیران نفت ۱۲ کشور عضو اوپک روز یکشنبه (فردا) به همراه مدیران اجرایی کشورهای عمده تولید کننده در مجمع بین‌المللی انرژی که در رم تشکیل می‌شود، شرکت خواهند کرد.