رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۸۷

رایس: با مقامات ایرانی درکویت دیدار نمی‌کنم

کاندالیزا رایس، اعلام کرد برنامه‌ای برای دیدار با هیأت ایرانی در جریان برگزاری کنفرانس همسایگان عراق و اعضای شورای امنیت در کویت ندارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه گفت که قرار نیست با مقامات ایرانی در حاشیه کنفرانس کویت که هفته آینده برگزار خواهد شد، دیداری داشته باشد.

کنفرانس کویت در ادامه کنفرانس‌های مشابه در مصر و ترکیه، و با هدف بررسی ثبات و پیشرفت در عراق، با حضور همسایگان عراق، و اعضای شورای امنیت سازمان ملل تشکیل می‌شود.

خانم رایس گفت: «فقط می‌توانم این را بگویم که ایرانی‌ها در این کنفرانس هستند. سعی‌ام این نیست که منکر حضور آن‌ها در این جلسه بشوم. ولی خیر، هیچ قصدی برای ملاقات با آنها ندارم.»

کاندولیزا رایس از جمله اظهار داشت که همچنان منتظر است عربستان سعودی سفیری به بغداد بفرستد تا در زمینه بازسازی عراق و کمک به «حفاظت عراق از نفوذ شریرانه ایران» کمک کند.

خانم رایس در پاسخ به چگونگی تأثیر حضور بیشتر دیپلمات‌های عرب در بغداد به منظور ایجاد وزنه‌ای در برابر قدرت ایران شیعه و غیر عرب گفت: «کشورهای عرب باید هویت عربی عراق را تثبیت کنند و برای تقویت آن کار کنند. عراق باید از این طریق به طور کامل در جهان عرب ادغام شود.»

وی ادامه داد: «ایران یکی از همسایگان است و به هر حال نفوذ خواهد داشت. ولی عراق پیش از هر چیز یک کشور عرب است. ملی‌گرایی عراقی در این کشور بسیار قوی است و همسایگان آن باید در تقویت این هویت بکوشند.»

ایران پیشتر اعلام کرده در کنفرانس کویت حضور خواهد داشت ولی سطح حضور خود را مشخص نکرده‌است. در نشست سال گذشته در استانبول وزیر امور خارجه ایران در دیداری غیر رسمی یا کاندولیزا رایس روبه‌رو شد.

نظرهای خوانندگان

این هویت عربی همان هویت کذایی است که کشتار های انفال را سبب شد.همانی که امروز خلیج فارس را عربی می خواند.این هویت نمی تواند الترناتیو مناسبی برای شیعه گرائی افراطی و القاعده برای منطقه خاورمیانه در دراز مدت باشد .کما اینکه در هر دو روی سکه بنیادگرائی اسلامی در منطقه رگهایی از ناسیونالیسم افراطی عرب را می توان مشاهده کرد.راستی این ناسیونالیسم از زمان جمال عبدالناصر در کشورهای عربی کی و کجا به دموکراسی ختم شده است؟

-- یک کرد ، Apr 17, 2008 در ساعت 05:52 PM