رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۸۷

ثبت جهانی دماوند تکذیب شد

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، "ثبت جهانی دماوند در فهرست یونسکو" را تکذیب کرد.

پیشتر، خبرگزاری‌ها به نقل از همین مقام، از ثبت‌جهانی کوه دماوند به عنوان نخستین اثر طبیعی ثبت شده ایران در یونسکو خبر داده بودند اما فریبرز دولت آبادی، در گفتگو با میراث خبر، خبر منتشر شده را ناشی از برداشت اشتباه خبرنگاران عنوان کرد.

به گفته وی،" این اثر هنوز به ثبت ملی نرسیده است که بخواهد به ثبت جهانی برسد."


کوه دماوند/ ویکی‌پدیا

به گزارش میراث خبر، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: "پیش از این قرار بود پرونده دماوند هم‌زمان با نوروز به اداره ثبت سازمان ارائه شده و به ثبت برسد، اما این پرونده به دلیل ویژگی‌های خود به موقع آماده نشد و ثبت آن به سال 87 موکول شد."

براساس اعلام این مقام دولتی، به علت برخی ملاحظات در پرونده ثبت کوه دماوند، کار تکمیل آن تا اواخر بهار سال‌جاری ادامه خواهد داشت.

آقای دولت‌آبادی تفاوت پرونده میراث طبیعی دماوند با "میراث ملموس و معنوی" دیگر را مهم‌ترین علت تأخیر در تکمیل پرونده آن دانست که باید با هماهنگی‌سازمان محیط زیست، مسئله رفع شود.

دماوند کوهی در شمال ایران است که به عنوان بلندترین کوه ایران و بلندترین آتشفشان خاورمیانه شناخته می‌شود. این کوه در قسمت مرکزی رشته‌کوه البرز در جنوب دریای خزر و در بخش لاریجان شهرستان آمل قرار دارد. این قله که از نظر تقسیمات کشوری، جزء استان مازندران است، در هوایی صاف و آفتابی از شهرهای تهران، ورامین و قم و همچنین کرانه‌های دریای خزر قابل رؤیت است.
---------------------------------------------

در همین رابطه:

دماوند در فهرست میراث طبیعی یونسکو ثبت شد