رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۷

سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری ایران در سریلانکا

محمود احمدی‌نژاد که برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات سریلانکا به این کشور سفر کرده بود، امروز (سه‌شنبه) طرحی را افتتاح کرد که ظرفیت پالایشگاهی سریلانکا را افزایش می‌دهد.

این در حالی است که ایران پیش‌تر وعده داده بود ۱.۹ میلیارد دلار برای اجرای چند طرح زیر‌بنایی از جمله افزایش ظرفیت پالایشگاه نفت و یک طرح برق آبی یک‌صد مگاواتی در این کشور سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، احمدی‌نژاد که روز گذشته وارد سریلانکا شد، امروز در مراسم افتتاح این پالایشگاه گفت: «گسترش همکاری‌های تهران و کلمبو موجب تثبیت آرامش و امنیت در منطقه خواهد شد.»

وی هم‌چنین در دیدار با ماهیندا راجاپاکسا رییس‌جمهور سریلانکا، پنج قرارداد اقتصادی به امضا رساند.


راجا پاکسا و محمود احمدی‌نژاد، رؤسای جمهور سریلانکا و ایران

سریلانکا به خاطر جنگ داخلی با شورشیان تامیل که تا کنون بیش از ۷۰ هزار کشته داشته، کمترین توجه را به تأسیسات زیربنایی از خود نشان داده است.

بر اساس این گزارش، ماهیندا راجاپاکسا رییس‌جمهور این کشور به علت انتقاد غرب از وضع حقوق بشر در جنگ داخلی ۲۵ ساله با شورشیان تامیل، به شدت منزوی شده و خواستار برقراری روابط نزدیک‌تر با کشورهای آسیایی است.

این در حالی است مقامات ایران روز گذشته در پاکستان پیش از سفر به سریلانکا اعلام کردند همه موضوعات مربوط به طرح احداث خط لوله گاز به ارزش چند میلیارد دلار را با این کشور حل و فصل کرده‌اند.

احداث این خط لوله موسوم به «خط لوله صلح» در صدر دستور کار احمدی‌نژاد در سفر به هند قرار خواهد داشت و گاز ایران را به کشورهای آسیایی می رساند. خط لوله صلح قرار است تا سال ۲۰۱۲ تکمیل خواهد شود.

احمدی‌نژاد ساعاتی پیش سریلانکا را به مقصد هند ترک کرد.

درهمین رابطه:
گام اول احمدی‌نژاد برای خط لوله صلح
احمدی‌نژاد به سریلانکا می‌رود
احمدی‌نژاد به پاکستان سفر می‌کند

نظرهای خوانندگان

با سلام
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
آقای احمدی نژاد بهتره بیاد این طرح را برای مناطق محروم خودمون اجرا کنه.
تازه ما چه منافع استراتژیکی با یک کشور درجه چندم آسیا داریم که باید اونجا سرمایه گذاری کنیم؟
این حرکت بجز انزوای ایران و بخصوص شخص احمدی نژاد حکایت دیگری ندارد. چرا تا به حال یک کشور درست و حسابی از احمدی نژاد دعوت نکرده تا به اونجا بره؟ هر کشوری که تا به حال از احمدی نژاد دعوت کرده یا مثل سریلانکا بوده یا مثل بولیوی و ونزوئلا و غیره که همه فقط برای بذل و بخشش حضرات از اونا دعوت میکنند.
آیا روزی برای پاسخگویی و چرایی این حرکات وجود خواهد داشت؟

-- آزیتا رضوی ، Apr 30, 2008 در ساعت 06:00 PM

باج !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

-- بدون نام ، Apr 30, 2008 در ساعت 06:00 PM