تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

نقد لایحه جرم سیاسی
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «خوف و رجای سیاست» به قلم کامبیز نوروزی به تجزیه و تحلیل حقوقی برخی از مفاد لایحه جرم سیاسی پرداخته است.

به اعتقاد نویسنده سرمقاله «برخی از مواردی که این ماده پیشنهادی، به عنوان جرم (ولو سیاسی) شناخته شده‌اند، تاکنون اصلا جرم نبوده‌اند، که این به منزله تنگ شدن دایره فراغ در حوزه سیاسی و فعل سیاسی است.»

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود با اشاره به افزایش محکومیت برخی از این جرایم می‌آورد: «فعالیت تبلیغی موثر علیه نظام از مصادیق جرم سیاسی است (بندیک) که مجازات آن 6 ماه تا 2 سال حبس یا تبعید است. در حال حاضر مجازات فعالیت تبلیغی علیه نظام (چه موثر یا غیرموثر) حداقل 3 ماه و حداکثر یک سال است. در ماده پیشنهادی مجازات دو برابر شده است.»

کارگزاران در پایان سرمقاله خود با انتقاد از برخی بند‌های دیگر این لایحه پیش‌بینی می‌‌کند: «این سبک قانون‌نویسی شبهه و مستمسکی می‌تواند بشود در دست بهانه جویان.»

بزرگداشت روز معلم
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «گرامیداشت معلم و مطهری» به بررسی کوتاه زندگی آیت‌الله مرتضی مطهری و نظام آموزش فعلی در ایران پرداخته است.

این روزنامه در سرمقاله خود با اشاره به فعالیت‌های این روحانی در سال‌های گذشته می‌نویسد‌: «بی‌تردید دستاوردهای فکری آیت‌الله مطهری حاصل موضع‌گیری‌‌های‌ ایشان در برابر شرایط و مسائل گوناگونی است که در روزگار حیات ایشان موضوعیت یافته» است.

سرمقاله‌نویس رسالت در ادامه سرمقاله خود با بیان این نکته که آقای مطهری در طول زندگی خود مظلوم واقع شده است، نامیده شدن روز 12 اردیبهشت را به نام وی و روز معلم را نشانه جایگاه رفیع این روحانی در جمهوری اسلامی دانسته است.

این روزنامه در پایان با اشاره به پیشنهاد آقای خامنه‌ای بر ضرورت لزوم تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش کشور می‌نویسد: «در تحقق تحول بنیادین البته بایداز نیروها وتفکرات خارج از آموزش و پرورش بهره گرفت اما همان‌گونه که رهبر فرزانه اشاره فرموده‌اند در انجام این مهم نقش اصلی را جامعه فرهنگیان و معلمان فرهیخته باید ایفا کنند.»

انتقاد از دستگاه دیپلماسی کشور
روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان«سوءاستفاده دولت عراق از نجابت ایران» به بررسی مجادلات اخیر دو کشور ایران و عراق پرداخته است.

این روزنامه با انتقاد از دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در مقابل برخی از اظهارات مقام‌های عراق علیه ایران می‌نویسد:‌ «دریغ از یک موضع‌گیری قاطع رسمی از سوی مقامات دیپلماسی ایران!»


مردم‌سالاری در ادامه سرمقاله خود همچنین می‌آورد:‌ «بدون تردید دست اندرکاران سیاست خارجی ایران باید با این‌گونه موضوعات فعال‌تر برخورد نمایند و به جای این که وقت خویش را صرف امور غیرضروری نمایند با صلابت و استواری در مقابل مواضع غیرمنطقی و آمریکائی دولتمردان کنونی عراق قد علم کنند.»

این روزنامه در پایان سرمقاله خود می‌نویسد:‌ «آیا نمی‌توان این پرسش ساده را مطرح کرد که چرا باید از کیسه ملت عراق خسارت‌ها و غرامت جنگ صدام علیه کویت پرداخت شودع اما علیرغم تصریح اسناد سازمان بین‌الملل مبنی بر متجاوز بودن عراق تاکنون هیچ گونه غرامتی به ایران بابت هشت سال جنگ تحمیلی با صدها هزار نفر شهید و صدها میلیارد دلار خسارت پرداخت نشود.»

انتقاد از تاخیر انتشار یک گزارش
روزنامه سیاست‌روز در سرمقاله امروز خود با عنوان «امید به اراده جدی» به موضوع ارائه گزارش کمیسیون اصل 90 درباره پرونده مفاسد اقتصادی به مجلس پرداخته است.

این روزنامه با انتقاد از تاخیر یک‌ساله تهیه این گزارش از سوی کمیسیون مربوطه می‌نویسد: «نخستین سئوال آن است که تامل یک ساله در ارائه این گزارش به صحن علنی و مردم چیست؟»

سیاست‌روز در ادامه سرمقاله خود با طرح سئوالاتی در مورد علت این تاخیر می‌نویسد: «آیا واقعا اراده‌ای قوی برای پایان دادن به مفاسد اقتصادی و پرونده حیف و میل‌ها، ندانم‌کاری‌ها و ... وجود دارد؟ آیا مجلس به عنوان یک ناظر بی‌طرف که دیده‌بان امور است دقیق پذیرفته شده و به نگاه آن احترام گذارده می‌شود؟»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)