تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

صفار هرندی: نویسندگان خودسانسوری کنند

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران از نويسندگان خواست برای جلوگیری از اعمال‌نظارت سخت بر ادبيات و ديگر هنرها در جامعه اسلامی، خود كتاب‌هايشان را سانسور كنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد‌حسين صفار‌هرندي در كنفرانسي خبري گفت: «اين چیزی است كه ما از ناشران و نويسندگان می‌خواهیم. شما از قانون بررسي و بازبيني مطلع هستيد، بنابراين صفحاتی را كه احتمالاً مشكلاتي ايجاد مي‌كنند، حذف كنيد.»

وی با هشدار به نويسندگان در خصوص وقاحت نگاري افزود که انتشار كتاب‌ها بايد مطابق با حساسيت‌هاي «مذهبي، اخلاقي و ملي» نظام صورت گيرد.

هرندی با اشاره به این که «انعكاس بيش از حد روابط خصوصي مرد و زن و قرار دادن جوانان و بزرگسالان در معرض توصیفات همبستري، نقض آشكار قانون است» ادامه داد: «اگر كسي فرد دينداري را چه در دين اسلام و چه در مسيحيت به تمسخر گيرد قانون را نقض كرده‌است.»

صفار هرندي همچنین گفت: «ما نبايد اجازه دهيم ضديت با خداوند در رسانه‌ها منعكس شود.»

در ايران همه كتاب‌ها پس از تأیيد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي امکان انتشار پیدا می‌کنند و در پي به قدرت رسيدن محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور ايران در سال ۲۰۰۵، ناشران مدام از سانسور شديدتر كتاب‌هاي جديد انتقاد كرده‌اند.

وزیر ارشاد جمهوری‌اسلامی در این کنفرانس، در خصوص نامه اخير اتحاديه ناشران تهران كه وزارتخانه وي را به اعمال روند بررسي طولاني مدت و دل‌بخواهي متهم كرده‌است نیز اشاره کرد.

خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اعلام كرد: «ناشران از فقدان قانوني روشن در تعريف خطوط قرمز، لغو مجوزهاي نشر و مفقود شدن كتاب‌ها پس از ارائه براي بررسي انتقاد كرده‌اند.»

در اين نامه آمده‌است: «بارها ديده شده‌است مسئله‌اي كه به ممنوع شدن نشر يك كتاب منجر شده در كتاب ديگری كه منتشر شده‌است به ميزان زيادي وجود دارد.»

ناشران ايراني همچنین براي چاپ كتاب‌هايشان به كاغذ دولتي متكي هستند.

در دو سال گذشته انتشار چندين عنوان جديد و چاپ مجدد، از جمله «خاطرات روسپیان سودازده من» جديدترين رمان گابريل گارسيا ماركز نويسنده مشهور كلمبيايي ممنوع شده است.

چاپ مجدد كتاب‌هاي صادق هدايت يكي از بزرگ‌ترين نويسندگان بزرگ معاصر ايران مثل «بوف كور» و مجموعه داستان‌هاي كوتاه وي نیز در معرض ممنوعیت است.

نظرهای خوانندگان

چند روز پيش از محل كتاب‌فروشی‌های دانشگاه تهران رد می‌شدم، در دستان دست‌فروشان كتاب تائيده شده «دلبركان» ديدم. و برای 5 جلد كتاب خودم كه بيش از يك سال در ارشاد منتظر جواز چاپ است، خنديدم!

ايشان ازچه سخن می گويند از اين‌كه مثلاً عكس يك شهيد در اعلاميه ختمش با عكس آيتالله منتظری چاپ شده و بايد ازكتابم به نام «نامه جنگ» حذف شود. اين ابلاغيه وزارت ارشاد دايره سانسور كتاب بر كتاب يكی از 5 جلد كتاب من به نام «نامه جنگ» است كه تمام نكات اصلی كتاب را گفته، حذف كنيد. اميدوارم رؤيت شود. نگاه كنيد:

متأسفانه عين ابلاغيه اين‌جا كپي نمی‌شود. می‌توانيد آن را در وبلاگم به نام (تو اهل فضلی و دانش همين گناهت بس) ببينيد.

اما برخی سانسورهای كتاب «نامه جنگ» (قابل توجه اصول‌گرايان ومدافعان حرفی شهدا!!):

مطلب «آغاز» كلاً حذف/ مطلب «دقت كنيد» كلاً حذف/ مطلب «جنگ راه حل صلح» كلاً حذف/ مطلب «آشنایی مخاطب نامه ونويسنده نامه‌ها» كلاً حذف/ «عكس شهيد همراه آقای منتظری عكس آقای منتظری» حذف
و ...

اين‌جانب خود نيز به عنوان «ناشر مؤلف» چندين كتاب در نوبت اجازه صدور دارم:

* كتابِ «جُرم سياست» تاريخ تحويل به ارشاد اسلامی: اسفند 1385

* كتابِ «همه حرف خدا/ دوجلد» تاريخ تحويل به وزارت ارشاد: ج1: سال1384، ج2: آبان 1386

* كتابِ «مشابه تاريخی پارلمانی» تاريخ تحويل به وزارت ارشاد: مهرماه 1386

* كتابِ «نامه جنگ» تاريخ تحويل: آذر 1386؛ اعلان مشروط: ابتدای سال1387.

گفتنی است از اين وزارت ارشاد اسلامی اصولگرا «رُمان سكسی» اجازه صدور می‌گيرد، اماكتاب «نامه جنگ» اين‌جانب، به شرط حذف قسمت‌های مهم آن، اجازه چاپ داده می‌شود كه با قبول اين خواست و تن دادن به اين سانسور،
نويسنده خودكُشی سياسی خواهد كرد!

-- محمد شوری‌ ، Apr 28, 2008 در ساعت 03:54 PM

آقای محمد شوری بهتر نبود نظرتان را براي درج بعنوان يك مقاله ی مستقل ارسال مي كرديد؟
در اعلام نظر رعايت اختصار و ايجاز بسيار ضروری است. پيشنهاد می كنم محدوديت حداكثر 700 كاراكتر برای نظرهای ارسالی بشكل خودكار اعمال گردد.

-- فريد ، Apr 29, 2008 در ساعت 03:54 PM

«بنابراين صفحاتی را كه احتمالاً مشكلاتي ايجاد مي‌كنند، حذف كنيد.» آقای هرندی اونور قضیه اینه که مشکل خود شمایید یا بهتر بگم طرز تفکر سانسورگر و هراسان شما!

-- هومن ، Apr 29, 2008 در ساعت 03:54 PM

منظورتان از "وقاحت نگاری" چیست؟ آیا این کلمه از وزیر ارشاد است ؟ پس چرا داخل گیومه نیامده که نشان دهنده نقل قول باشد. اگر کلمه از ایشان نیست و روایت شماست پس بفرمایید ما هم بدانیم منظورتان از این کلمه وقاحت نگاری چیست؟

-- مریم ، Apr 29, 2008 در ساعت 03:54 PM

سلام. آقای شوری لطف کنید نشانی وبلاگتان را اینجا بگذارید. متشکرام

-- آگاه ، Apr 29, 2008 در ساعت 03:54 PM

نمردیم و ترویج آزادی بیان به سبک صفار هرندی هم دیدیم، از کسانی که تا دیروز دموکراسی و حقوق بشر را مناسب کشورهای تیتیش مامانی می دانشتند انتظاری بیش از این نمی ورد.

-- گلتاز ، Apr 29, 2008 در ساعت 03:54 PM

نویسندگان خود را سانسور کنند یعنی خیلی ساده از سکس و سیاست و مذهب چیزی ننویسند، هر چه خواستند بنویسند. در یک جمله ادبیات را کلا حذف کنند. به بیان دیگر (باعرض معذرت) بمیرند. اصلا کی گفته به نویسنده نیاز هست در این مملکت، آن هم در این شرایط؟!
می گوینی ضدیت با خداوند. خدایی آفریده اند(خدایی که مخلوق این هاست) دورش پرده کشیده اند. بعد هم می گویند به حریم مقدسش نزدیک نشوید. داستان آن پادشاه هانس کریستین اندرسن هست ... پادشاه لباس ندارد. بقول ع.شکرچیان حالا حکایت ماست.

-- شهرام ، Apr 29, 2008 در ساعت 03:54 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)