تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

هشدار نسبت به عواقب فرهنگی عروسک‌های وارداتی

یک نهاد بلند‌پایه قضائی در ایران به دولت این کشور هشدار داد که به «آثار مخرب» واردات بی‌رویه عروسک در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، تربیتی و آموزشی توجه کند.

دادگستری کل کشور در نامه‌ خود خطاب به معاون اول رئیس‌جمهوری با اعلام این‌که ایران «سومین واردکننده عروسک در جهان است» نوشته است: ‌«چهره سازی شخصیت‌هایی چون باربی، بت من،اسپایدرمن، هری پاتر و ....، ورود بی حساب CD بازی‌های رایانه‌ای و فیلم‌های سینمایی ناموجه و ... همه و همه زنگ خطری است که به مسئولان کشور و بخصوص کارگزاران عرصه فرهنگ نهیب می‌زند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این مرجع قضائی همچنین واردات عروسک از کشور‌های خارجی را «طاق‌زدن سرمایه ملی کشور با کالاهای بنجل وارداتی» ارزیابی کرده و آورده است:‌ «آیا می‌توان با تجویز ورود این دست اقلام وارداتی ـ فاقد هرگونه سنخیت و تجانس با هویت بومی و ملی و دینی ما به این راه و رهاوردهای آن امید بست؟»

این هشدار در حالی از سوی مراجع قضائی ایران داده می‌شود که هفت سال پیش از این مقام‌های فرهنگی این کشور به منظور مقابله با تاثیر عروسک‌های باربی اقدام به سرمایه‌گذاری کلان در ساخت عروسک‌های با عناوین دارا و سارا کردند.

در آن زمان محسن چینی فروشان مسئول کانون فرهنگی و پروشی کودکان که متولی اجرای این طرح بود، هدف از ساخت این عروسک‌ها را «ارایه عروسک‌هایی با ویژگی ‌های ملی و اسلامی برای کودکان و نوجوانان» اعلام کرد.»

با گذشت پنجسال از تولید و توزیع عروسک‌های دارا و سارا در سراسر کشور، این دبیر شورای سیاست‌گذاری و نظارت بر اسباب بازی ایران بود که در سال ۱۳۸۵ اعلام کرد که واردات عروسک بین سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵ بیش از ۳۰ برابر افزایش یافته است.

نظرهای خوانندگان

از حاج آقا می توانید بپرسید که تاثیر مخرب فرهنگی عروسک باربی یا هری پاتر چیست؟ اصلا تاثیر مخرب فرهنگی یعنی چه؟
وقتی که همه پدر مادران اگر پول داشتند برای بچه هاب خود می خرند یعنی اینکه همه پدر مادران شعورشان نمی رسد چه خوب است یا چه بد!!
بابا اینقدر تو زندگی مردم دخالت نکنید!!!
نظامی که با یک اسباب بازی بچه پایه هاش به لرزه می افته!!!!!

-- reza ، Apr 28, 2008 در ساعت 04:26 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)