تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

صدور حکم اعدام برای یک نوجوان

دادگاهی در تهران، جوانی ۱۷ ساله را به اعدام محکوم کرد.

روزنامه اعتماد امروز (یکشنبه) نوشت که دادگاهی در تهران یک جوان ۱۷ ساله را که با چاقو خواستگار دختر مورد علاقه‌اش را کشته بود، به اعدام محکوم کرد.

براساس نوشته این روزنامه، این متهم پس از آن که مشاهده کرد قربانی با دختر موردعلاقه‌اش هم‌کلام شده است، به وی حمله‌ور شده و او را با ضربات چاقو از پای در‌آورد.

این در حالی است که عفو بین‌الملل به اعدام افراد زیر ۱۸ سال در ایران به‌شدت اعتراض می‌کند.

‌این سازمان در آخرین گزارش خود اعلام کرد که از سال ۱۹۹۹، جمهوری اسلامی بیش از هر کشور دیگری حکم اعدام را در قبال مجرمان کودک اجرا کرده است.

دولت‌های اروپایی و گروه‌های حقوق بشر از ایران به دلیل افزایش اعدام‌ها در این کشور از زمان آغاز ‌طرح مبارزه با رفتارهای غیراخلاقی‌، انتقادهای فراونی داشته‌اند.

دو معاهده بین‌المللی میثاق حقوق کودک و میثاق حقوق مدنی و سیاسی، اجرای حکم اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال را ممنوع کرده است. ایران هر دوی این معاهدات را تصویب کرده است.

هم‌زمان با صدور این حکم‌، رسانه‌های این کشور اعلام کردند که دو قاچاقچی مواد مخدر در شهر قم در ۱۳۰ کیلومتری جنوب شهر تهران به دار آویخته شدند.

این دو قاچاقچی که از سوی مقام‌های قضایی این شهر به نام‌های «م .ن» و «ق. الف» معرفی‌ شده‌اند، متهم هستند به علت قاچاق مواد‌مخدر بارها از سوی مقام‌های پلیس ایران بازداشت شده‌اند.

آمار اعدام‌های اخیر در ایران
با اعدام این دو قاچاقچی و براساس آمار و ارقامی که خبرگزاری فرانسه از طریق مطبوعات ایران به دست آورده است، شمار افرادی که از اول سال‌جاری (میلادی) تاکنون در این کشور به مجازات مرگ محکوم شده‌اند، دست کم به ۷۲ نفر رسیده است.

‌همچنین براساس آمار و ارقامی که سازمان عفو بین‌الملل در این باره تهیه و تدوین کرده است، در مجموع ۳۱۷ نفر در سال ۲۰۰۷ در ایران اعدام شدند.

‌این درحالی است که در سال ۲۰۰۶‌، این رقم ۱۷۷ نفر بود.

براساس قوانین جمهوری اسلامی، جرایمی مثل قتل، سرقت مسلحانه، قاچاق کلان مواد‌مخدر، تجاوز به عنف و اقدام مسلحانه علیه امنیت ملی، مجازات اعدام دارد.

در همین رابطه:
پنج نفر در ایران اعدام شدند

دیده‌بان حقوق بشر: «به اعدام زیر ۱۸ ساله‌ها پایان دهید»

دادستان تهران: ۱۶نفر اعدام شدند

او «طفل» بود!

نظرهای خوانندگان

بله! البته که نباید نوجوان 17 ساله که با چاقو فردی را کشته ان هم به جرم همکلام شدن با دختر مورد علاقه را اعدام کرد. بلکه باید گل گردن او انداخت و به دلیل اینکه در چنین سن کمی چنین شجاعتی را داشته به عنوان نشان افتخار در سطح شهر گرداند. چرا اعدامش کنن؟ مگر چه کرده؟ یک آدم ناقابل را کشته. جان یک نفر هم نوع خودش را گرفته این دلیلیست بر اینکه او را اعدام کنند؟؟؟ آن هم در چنین سن کمی؟؟ 17 سال؟؟؟

واقعا که!

-- niam ، Apr 27, 2008 در ساعت 01:39 PM

اصلا نمی فهمم، ما ملت ایران واقعا چمون شده؟ این پیغام بالایی رو که خوندم واقعا احساس کردم که گشت ارشاد و بسیج و هر مقام رسمی و غیر رسمی دیگری هر کاری که دلش می خواد با ما ملت ایران بکنه باید دریغ نکنه، به خدا انگار ما حقمونه.... اصلا متوجه نمی شم... وقتی ما معتقدیم این آقای 17 ساله یا اصلا 37 ساله حقشه که اعدام بشه دیگه چه حرفی می شه زد؟ وقتی ما می گیم وااااای بعضی دخترام که دیدین چطوری می گردن؟ گشت ارشاد حق داره بگیرتشون دیگه چه باید گفت... چرا ما اینجوری هستیم...

-- سمیرا ، Apr 28, 2008 در ساعت 01:39 PM

rishe in joor kari dar chist?

-- بدون نام ، Apr 28, 2008 در ساعت 01:39 PM

جناب اقای نیام (پیغام اول) به نظر شما اعدام کردن مخالفش میشه نشان افتخار دادن؟؟ یعنی دو حکم برای قاتل وجود داره یا اعدام یا نشان افتخار؟؟؟ کسی نگفته تشویقش کنید اما اعدام کردن (اونم اعدام یک کودک) بسیار بسیار کار وحشیانه ایه و در ضمن اثر اصلاحی هم ابدا نداره

-- مژده ، Apr 28, 2008 در ساعت 01:39 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)