تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«سفر بازرس آژانس درباره مطالعاتِ ادعایی نیست»

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت، سفر مجدد بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران صرفا در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) انجام می‌شود.

براساس اعلام مقامات ایران، اولی هاینون قرار است فردا (دوشنبه) در صدر هیأتی در چارچوب مذاکرات دوجانبه ایران و آژانس برای دومین بار طی دو هفته اخیر وارد تهران شود.

به‌گزارش خبرگزاری‌ها، محمد‌علی حسینی در یک کنفرانس خبری در تهران، امروز (یکشنبه) اظهارات دیپلمات‌های آژانس در وین مبنی بر این‌که هدف این دیدار‌ها بررسی اطلاعاتی است که احتمال می‌دهند ایران مطالعاتی در زمینه سلاح‌های هسته‌ای انجام داده باشد را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسینی گفت:‌ «در مورد مطالعات ادعایی، ما این مرحله را پشت سر گذاشته‌ایم، شش موضوع را حل و فصل کردیم و ارزیابی خود را ارائه کردیم.»

ایران تاکید می‌کند که دیدار هاینون از ایران، جنبه عادی داشته و گزارش‌های خبری غرب را در مورد این‌که مذاکرات دو طرف صرفا بر محور ادعاهای جدید متمرکز بوده است رد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی وزارت خارجه با تکرار اعلام عادی بودن سفر هاینون به تهران گفت: «این رفت و آمدها چارچوب همکاری‌های ایران و آژانس صورت می‌گیرد.»

پیشتر منوچهر متکی وزیر امورخارجه، سفر هاینون به تهران را یک اقدام معمولی عنوان کرده و گزارش‌های مطبوعات غرب را رد کرده بود.

اما یک مقام نزدیک به مسائل هسته‌ای ایران هفته گذشته به خبرگزاری ایسنا گفته بود که این دور از مذاکرات که اولین مذاکرات مقامات ایران و‌ آژانس پس از گزارش ماه مارس محمد البرداعی است، به منظور چگونگی رسیدگی به موضوع «مطالعات ادعایی» انجام گرفته است.

توقیف محموله در آذربایجان
سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه کنفرانس خبری خود همچنین از جمهوری آذربایجان خواست تا محموله توقیف شده قطعات مورد نیاز نیروگاه اتمی بوشهر را که از روسیه به ایران حمل می‌شد، آزاد کند.

مقامات مرزی آذربایجان ماه گذشته محموله‌ای از عایق‌های حرارتی را که از روسیه به مقصد نیروگاه اتمی بوشهر حمل می‌شد در مرز ایران توقیف کردند.

بر اساس این گزارش، آقای حسینی به خبرنگاران گفت: «ما از سفیر آذربایجان در تهران خواستیم تلاش کند تا هر چه سریع‌تر این محموله به ایران تحویل داده شود.»

مقامات گمرک جمهوری آذربایجان اعلام کرده‌اند که تحویل این محموله نیاز به کسب مجوز ویژه دارد که هنوز اخذ نشده است.

روسیه پیشتر در چارچوب توافقنامه‌ای به ارزش یک میلیارد دلار، محموله سوخت هسته‌ای را برای نیروگاه بوشهر تحویل ایران داده است.

در همین رابطه
نگرانی ناتو از فعالیت‌های هسته‌ای ایران

سفر دوباره معاون البرادعی به ایران

البرادعی: همکاری بر سر مطالعات ادعایی، نقطه عطف مذاکرات است

از سرگیری همکاری ایران با بازرسان آژانس

توقیف محموله نیروگاه بوشهر در مرز آذربایجان

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)