تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

دالایی لاما: آماده مذاکره با چین هستم

دالایی لاما پس از اعلام پکن مبنی بر مذاکره با نماینده وی بر سر آینده زادگاهش ، بر لزوم «گفت‌و‌گوی جدی» با پکن تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رهبر معنوی بوداییان تبت که از سفر دو هفته‌ای امریکا به اقامتگاهش دهارامشالا در شمال هند بازگشته است، از وعده پکن در خصوص مذاکرات جدید، استقبال کرد.

وی پس از فرار از تبت، از سال ۱۹۵۹ در دهارامشالا زندگی می‌کند.


با این حال دالایی لاما گفت که هر چیزی به جز «گفت و گوهای جدی» بی‌نتیجه خواهد بود و اگر این دیدار تنها به منظور آرام ساختن جامعه بین‌المللی در آستانه بازی‌های المپیک پکن باشد، «بی‌معنی» است.

وی که دائماً بر گفت و گو با چین بر سر اوضاع تبت تاکید داشته است، گفت که از طریق مذاکرات باید به دنبال دستیابی به دلایل حوادث تبت و یافتن راه حل آن بود.

با این حال، حتی بعد از استقبال وی از پیشنهاد مذاکره، رسانه‌های دولتی چین او را متهم کردند که در حال توطئه‌چینی برای تغییر نگاه جهان به چین است.

آسوشیتدپرس هم در گزارش مشابهی نوشت دالایی لاما با استقبال از پیشنهاد چین درباره مذاکره با نماینده وی، گفت که هنوز از جزئیات این پیشنهاد اطلاعی ندارد.

در همین حال ژاپن نیز در مراسم عبور مشعل المپیک از این کشور ناآرام بود. در این درگیری‌ها حداقل چهار نفر زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، مخالفان سیاست‌های چین در تبت، به سوی مشعل المپیک، گوجه‌فرنگی و تخم‌مرغ پرتاب می‌کردند.

مشعل المپیک به جای نماد غرور ملی برای چین، هدف حمله منتقدین این کشور به دلیل تبت و وضعیت حقوق بشر در این کشور در سراسر جهان قرار گرفت.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)