تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

پرونده انتخابات مجلس هشتم بسته شد

پس از اعلام نتایج قطعی دور دوم، پرونده انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی با کسب اکثریت قاطع مجلس هشتم از سوی محافظه‌کاران بسته شد.

بر اساس این نتایج و با احتساب منتخبان دور اول، محافظه‌کاران در نهایت توانستند ۱۹۹ کرسی از ۲۸۷ کرسی (۶۹ درصد کرسی‌ها) را به خود اختصاص دهند.

اصلاح‌طلبان نیز با کسب ۴۷ کرسی (۱۷ درصد کرسی‌ها) بار دیگر به عنوان اقلیت در مجلس هشتم حضور خواهند داشت.

در این میان ۴۱ کرسی (۱۴ درصد کرسی‌ها) نیز به نمایندگانی تعلق گرفت که هیچ وابستگی حزبی به جریان‌های سیاسی کشور ندارند.

نتایج کامل را ببینید

دور دوم هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دیروز جمعه برگزار شد و عصر امروز (شنبه) نتایج نهایی آن از سوی وزارت کشور ایران منتشر گردید.

در مجموع در مرحله دوم انتخابات، ۱۸ نامزد اصلاح‌طلب یعنی (2۲ درصد) ۱۸ مستقل (۲۲ درصد) و ۴۶ محافظه‌کار (۵۶ درصد) به مجلس راه یافتند.

در مرحله اول انتخابات نیز از ۲۰۸ کرسی، ۲۹ اصلاح‌طلب (۱۴ درصد) ۱۵۳ محافظه‌کار (۷۵ درصد) و ۲۳ مستقل (۱۱ درصد) به مجلس هشتم راه یافته بودند و انتخابات سه حوزه انتخابیه مورد تأیید شورای نگهبان قرار نگرفت و باطل شد.

بر پایه این گزارش در مرحله دوم انتخابات، محافظه‌کاران در حوزه انتخابیه تهران نیز توانستند ۱۰ کرسی از ۱۱ کرسی باقی‌مانده از مرحله نخست را از آن خود کنند.

در این حوزه انتخابیه، از نامزدهای اصلاح‌طلب تنها علیرضا محجوب توانست به مجلس راه پیدا کند و بدین ترتیب از ۳۰ کرسی حوزه انتخابیه تهران، تنها یک کرسی به اصلاح‌طلبان اختصاص یافت و ۲۹ نماینده منتخب دیگر محافظه‌کار هستند.

در همین رابطه:
نتایج اولیه انتخابات دور دوم مجلس اعلام شد

نظرهای خوانندگان

با سلام
متاسفانه همیشه احزاب و سیاست مداران ما از مردم عقب هستند . اینکه در تهران از 30 کرسی تنها یک نفر آن هم محجوب ( به اصطلاح اصلاح طلب که جا دارد پرونده ایشان مورد بازخوانی قرار گیرد تا مشخص شود ایشان کی و کجا اصلاح طلب شده ) به مجلس راه پیدا کند کاملاً مشخص بود . البته این نه مردم به انتصاباتی است که در این دوره مانند قبل از انقلاب و در رژیم گذشته اتفاق می افتاد . حالا تفاوت انتخابات زمان پهلوی با الان چیست را نمی دانم ؟

-- ahk ، Apr 26, 2008 در ساعت 07:33 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)