تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نگرانی ناتو از فعالیت‌های هسته‌ای ایران

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک‌شمالی (ناتو) به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس گفت که اهداف هسته‌ای ایران، تهدید اصلی برای ثبات منطقه است.

به گزارش رویترز، یاپ دو‌هوپ‌شفر در کنفرانس توسعه مناسبات ناتو و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس گفت: «اقدام ایران در پیگیری غنی‌سازی اورانیوم و نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل تنها نگرانی همسایگان این کشور نیست، بلکه نگرانی همه جامعه بین‌المللی است.»

بر اساس این گزارش، ایران می‌گوید که هدف برنامه هسته‌ای این کشور تنها تولید برق است، اما غرب ایران را متهم می‌کند که در تلاش برای تولید تسلیحات هسته‌ای است.

شیخ خالد خلیفه‌ سیاستمدار بحرینی به رویترز گفت: «ما فکر می‌کنیم ایران در منطقه خلیج فارس دارای حق داشتن انرژی هسته ای برای اهداف صلح‌آمیز هست، با این حال درباره اهداف این کشور نگرانیم.»

ناتو که ائتلاف امنیتی- دفاعی ۲۶ ملت از امریکای شمالی و اروپاست، تلاش برای تقویت مناسبات با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را افزایش داده است. بحرین، کویت، امارات عربی متحده و قطر درباره بررسی راه‌های تقویت مناسبات با ناتو توافق کرده‌اند.

این گزارش حاکی است، بحرین در این کنفرانس، توافقنامه تبادل اطلاعات امنیتی با ناتو امضا کرد.

گفت‌و‌گوی ناتو با کشورهای حوزه خلیج فارس، بخشی از ابتکار همکاری استانبول به شمال می‌رود که سال ۲۰۰۴ آغاز شد.

عربستان سعودی و عمان تاکنون به ابتکار استانبول نپیوسته‌اند. یک عضو هیئت عمانی در این کنفرانس نیز از ابراز نظر درباره این مسئله که این کشور در نهایت به این ابتکار خواهد پیوست یا خیر، خودداری کرد.

دیپلمات‌ها می‌گویند که نقش کشورهای اصلی ناتو یعنی امریکا و انگلیس در جنگ عراق، موجب تقویت بی اعتمادی در میان کشورهای عرب شده است.

عظمی خلیفه سفیر مصر در بحرین که در کنفرانس منامه حضور دارد گفت: «احساس عمومی درباره ناتو پس از اتفاقاتی که در عراق و افغانستان افتاده است چندان خوب نیست.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)