تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ساخت پایگاه‌های سپرموشكی آمریکا، پایان سال ۲۰۰۹ آغاز می‌شود

رئیس کمیته سیستم دفاع ضد موشكی پنتاگون اعلام كرد، كار ساخت پایگاه استقرار موشك‌های رهگیر در خاك لهستان و ایستگاه رادار در خاك چك «زودتر از پایان سال ۲۰۰۹» آغاز نخواهد شد.

آن طور که خبرگزاری دولتی نووستی روسیه گزارش داده‌است، هنری اوبرینگ تأكید كرد که ارزیابی كاملاً خوش‌بینانه‌ای در مورد امكان دست‌یابی به توافق با «ورشو» و «پراگ» در خصوص استقرار عوامل سیستم دفاع ضد موشكی آمریكا در خاك لهستان و جمهوری چک تا پایان سال ۲۰۰۸ دارد.

این مقام بلند پایه نظامی آمریكایی گفت: «مذاكرات با مقامات جمهوری چك عملاً به پایان رسیده و انتظار داریم كه توافق نامه مذكور به‌زودی بین دو طرف به امضا برسد و پس آن به تصویب پارلمان این كشور برسد».

وی افزود: «پس از آنكه چند ماه قبل دولت لهستان تغییر کرد، توقفی در مذاكرات با لهستان پیش آمد كه به استقرار کابینه جدید مربوط می‌شد. ما بررسی این مسئله را با مقامات لهستانی از سر گرفته‌ایم، گرچه روند مذاكرات از آنچه ما انتظار داشتیم، بیشتر به درازا كشیده است».

به گفته وی، ایالات متحده در یكی از ماه‌های سال ۲۰۰۹ به انتخاب پیمان كار برای آغاز كار ساخت پایگاه نظامی در خاك لهستان و چك می‌پردازد.

واشنگتن مدعي‌است كه براي تقويت دفاع موشكي در برابر حملات احتمالي كشورهايي همچون ایران و كره شمالي، درصدد برپايي اين پايگاه‌هاست.

در سال مالی جاری كاخ سفید از كنگره آمریكا ۳۱۰ میلیون دلار بودجه برای ایجاد سپر ضد موشكی در اروپا، تقاضا کرده بود كه كنگره ۸۵ میلیون دلار از این مبلغ را كسر کرد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)