تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

البرادعی: همکاری بر سر مطالعات ادعایی، نقطه عطف مذاکرات است

محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، موافقت ایران با آژانس برای روشن کردن ادعاها درباره گزارش‌های اطلاعاتی غرب درباره فعالیت‌های هسته‌ای این کشور را «نقطه عطف» خواند.

به نوشته رویترز، در این گزارش‌های اطلاعاتی اعلام شده است که ایران احتمالاً به طور محرمانه به بررسی طراحی بمب‌های هسته‌ای پرداخته است. تهران پیشتر این گزارش‌ها را تکذیب، اما از ارائه توضیح درباره آنها نیز خودداری کرده ‌بود.

البرادعی گفت: «این یک نقطه عطف مسلم است و ما امیدواریم تا پایان ماه می، توضیح شفافی را از ایران درباره این ادعاها دریافت کنیم.»

وی در خلال سفری به سارایوو پایتخت بوسنی به خبرنگاران گفت: «از نظر من این یک گام مثبت است و امیدوارم بتوانیم طی چند هفته آینده، این مسئله مهم را روشن کنیم.»

این اظهارات درحالی بیان شد که ملیسا فلمینگ سخنگوی آژانس انرژی اتمی در بیانیه‌ای در وین اعلام کرد که در خلال نشست‌های دوشنبه و سه‌شنبه در تهران به ریاست اولی هاینونن، این توافق حاصل شده است.

یکی از دیپلمات‌های اروپایی آشنا با پرونده ایران در آژانس، در پاسخ به سئوالی درباره توافق ایران و آژانس گفت: «ایران باید این جواب‌ها را مدت‌ها پیش ارائه می‌کرد. ما امیدواریم این کشور اکنون این فرصت را غنیمت شمرده و همان‌طور که در قطعنامه‌های شورای امنیت درخواست شده است در این موضوع مهم بدون هیچ‌گونه تاخیری با جدیت مشارکت کند.»

وی افزود که ایران باید همه فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورد تا زمینه برگزاری مذاکرات برای دستیابی به مصالحه‌ای بلندمدت درباره این موضوع فراهم شود.

براساس این گزارش، بخشی از اطلاعات آژانس بین المللی انرژی اتمی که هنوز تائید نشده است از لپ‌تاپ یک پناهنده ایرانی بدست آمده که در سال ۲۰۰۴ به آمریکا تحویل داده شده بود.

بخش دیگر این اطلاعات از جانب برخی منابع غربی دیگر و تحقیقات بازرسان آژانس بدست آمده است.
--------------------

در همین رابطه:
از سرگیری همکاری ایران با بازرسان آژانس
آغاز دور دوم مذاکرات ایران و آژانس در تهران
معاون البرادعی وارد تهران شد
سفر قریب‌الوقوع معاون البرادعی به تهران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)