تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

درخواست بان کی مون برای حمایت ایران از خلع سلاح حزب‌الله

بان کی‌مون دبیرکل سازمان‌ملل خواستار انتخاب فوری و بدون مداخله خارجی رئیس‌جمهور لبنان شد و از ایران و سوریه خواست که از خلع سلاح نیروهای جنبش حزب الله حمایت کنند.

به نوشته آسوشیتدپرس، بان کی‌مون با اشاره به نگرانی فزاینده بین‌المللی از خلأ ریاست‌جمهوری در لبنان گفت که تا وقتی حزب‌الله منحل نشود این کشور دارای حاکمیتی دموکراتیک نخواهد شد.

لبنان از نوامبر سال گذشته، بدون رئیس‌جمهور اداره می‌شود.

گزارش شش ماهه دبیرکل سازمان‌ملل به شورای امنیت، بر اجرای قطعنامه سال ۲۰۰۴ که خواهان انتخاب رئیس‌جمهور لبنان در چارچوب قانون اساسی و خلع سلاح تمام شبه نظامیان در این کشور بوده، متمرکز شده است.

بان کی مون افزود: «پارلمان لبنان که در یکسال گذشته تشکیل جلسه نداده است باید هر چه سریع‌تر برای انجام وظایف خود در قبال قانون اساسی و انتخاب رئیس جمهور تشکیل جلسه دهد.»

پارلمان لبنان تا کنون در انتخاب ژنرال میشل سلیمان فرمانده ارتش به عنوان رئیس‌جمهور با وجود اجماع کلی درباره وی، ناکام مانده است چرا که جناح‌های طرفدار دولت و مخالف دولت به رهبری حزب‌الله برسر چگونگی تقسیم قدرت در دولت آینده لبنان اختلاف دارند.

نشست پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور لبنان تاکنون ۱۷ بار به تعویق افتاده است. جدیدترین نشست قرار است امروز سه‌شنبه برگزار شود.

این گزارش حاکی است، یکی از مسائل اصلی مورد اختلاف، درخواست مخالفان برای داشتن حق وتو در تصمیم‌گیری‌های آینده دولت است که به شدت از سوی اکثریت نمایندگان پارلمان، رد شده‌است.

دبیر‌کل سازمان ملل با ابراز نگرانی از پیچیده‌تر شدن اوضاع لبنان به دلیل تاخیر در انتخاب رئیس‌جمهور، از همه کشورها و گروه‌ها خواست با دبیرکل اتحادیه عرب برای اجرای طرح وزیران خارجه عرب که در نشست ماه ژانویه در قاهره تصویب شد و بر انتخاب ژنرال سلیمان به عنوان رئیس جمهور و تشکیل دولت وحدت ملی و تصویب یک قانون انتخاباتی جدید تاکید دارد همکاری کنند.

بر اساس این گزارش، بان کی‌مون در گزارش ماه اکتبر خود به مسئله نقض تحریم‌های تسلیحاتی و انتقال سلاح‌های پیشرفته از ایران و سوریه نیز به عنوان حامیان اصلی حزب‌الله اشاره کرده بود.


وی گفت: «ایران و سوریه که روابط نزدیکی با حزب الله دارند، باید مسئولیت جدی حمایت از فرایند خلع سلاح حزب الله را به عهده گیرند.»

نظرهای خوانندگان

دبير كل انتظار دارندلبنان دودستي وبدون مقاومت تسليم اسراييل شود.ولي شتر در خواب بيند پنبه دانه .....

-- يوسف ، Apr 23, 2008 در ساعت 01:27 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)