تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

گسترش دوستی‌ها در منطقه
روزنامه اعتماد‌ملی در سرمقاله امروز خود به بهانه سفر ولیعهد عمان به ایران به تحلیل روابط جمهوری اسلامی با کشور‌های حوزه خلیج‌فارس پرداخته است.

این روزنامه با اشاره به منافع مشترک کشور‌های منطقه می‌نویسد:« اولویت‌های اصلی در میان این کشورها، تضمین امنیت، ثبات و گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی است.»

روزنامه اعتماد‌ملی براساس اشتراکاتی که اعلام کرده است، در ادامه پیشنهاد می‌کند که کشور‌های مزبور بهتر است روابط خود را با عقد «‌پیمان‌های مشترک دفاعی و امنیتی» گسترش دهند.

سرمقاله‌نویس این روزنامه در بخش پایانی سرمقاله خود با اشاره به این نکته که موقعیت اسرائیل در میان کشور‌های عرب منطقه رو به افول است، می‌آورد:«اسرائیل آن‌قدر در میان مسلمانان منفور است که این، خود عاملی برای وحدت و نزدیکی کشورهای منطقه می‌شود.»

«انتظار از اصول‌گرایی در مجلس»
روزنامه سیاست‌روز در سرمقاله امروز خود به مجلس هشتم پیشنهاد می‌کند که به‌منظور جلوگیری از گسترش فساد در ایران اقدام به اصلاح‌ساختاری مدیریتی این کشور کند.

این روزنامه با انتقاد از ناهماهنگی دستگاه‌های اجرائی در اعلام نام مفسدین اقتصادی، می‌نویسد:«اگر مدیریت در سه قوه رفتار مناسبی داشته باشد، عناصر سود جو متوقف می‌شوند.»

سرمقاله‌نویس سیاست‌روز در پایان می‌آورد:«مردم از نمایندگان می‌خواهند تا به عنوان چشم‌شان در هیات حاکمه، نارسایی‌ها را خوب ببینند، درک کنند و برای رفع آن تلا‌ش کنند.»

«برای اصلاح امور»
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود مردم را به مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس که جمعه این هفته برگزار خواهد شد، دعوت می‌‌کند.

سرمقاله‌نویس این روزنامه با اشاره به طیف گسترده‌ای از مشکلات کشور از مردم می‌خواهد«برای اصلاح امور و تشکیل مجلسی پاسخگو» پای صندوق‌های رای حضور یابد.

در سرمقاله کوتاه این روزنامه می‌خوانیم:«این روزها ناله بلند اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر از گرانی به گوش مسئولان و متصدیان امور نمی‌رسد.»

«آزمون مجدد»‌
روزنامه کیهان نیز سرمقاله امروز خود را به موضوع انتخابات اختصاص داده است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه پیش‌بینی می‌کند که مردم همانند دور اول انتخابات پای صندوق‌های رای در دور دوم حاضر خواهند شد.

به نوشته کیهان، جمهوری اسلامی برای مقابله با ترفند دشمنان«نیاز به مجلسی مقتدر دارد که این اقتدار را از حضور پرشور و با قدرت مردم پای صندوق‌های رای کسب کرده باشد.»

کیهان در بخش دیگری از یادداشت خود با اشاره به حذف نام خاتمی از لوگوی انتخاباتی جریان اصلاحات می‌نویسد:«حذف نام آقای خاتمی، انتخاب یک تاکتیک جدید نیست، بلکه پذیرش یک شکست و آخرین تلاش برای رهایی از آن است.»

این روزنامه در پایان می‌نویسد:«مهمترین اولویت کاری مجلس اصول‌گرای هشتم بایستی مبارزه با غول گرانی و بیکاری و حل مشکل مسکن مردم باشد. مردم دوست دارند شیرینی عدالت در معیشت خود را در آینده ای نه چندان دور، بچشند.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)