تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

کارتر: «حماس اسرائیل را خواهد پذیرفت»

جیمی کارتر رئیس جمهور سابق امریکا گفت که حماس برای پذیرفتن «ادامه حیات صلح‌آمیز اسرائیل در همسایگی خود» آماده‌است.

بی‌بی‌سی‌نیوز با اعلام این خبر نوشت، کارتر که هفته گذشته در سوریه با رهبران حماس دیدار کرد، با بیان این خبر در شورای روابط خارجی اسرائیل، خودداری امریکا و اسرائیل از ملاقات با سران حماس را مشکل‌ساز خواند.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارش مشابهی به نقل از کارتر نوشت که رهبران حماس گفته‌اند در صورتی که مردم فلسطین در رفراندومی به صلح با اسرائیل رای دهند، آن‌ها هم این کشور را بر اساس مرزهای قرارداد ۱۹۶۷ به رسمیت خواهند شناخت.

پیام کارتر پس از دیدار با خالد مشعل رهبر تبعیدی حماس در دمشق مطرح می شود؛ دیداری که امریکا و اسرائیل را خشمگین کرد. چرا که آن‌ها حماس را با وجود پیروزی در انتخابات ۲۰۰۶ غزه، کماکان یک گروه تروریست می‌دانند.

آسوشیتدپرس نیز به نقل از کارتر هشدار داد در صورت ادامه رفتار اسرائیل و امریکا با حماس و سوریه به عنوان مهم‌ترین حامی این گروه، مذاکرات صلح به نتیجه‌ای نخواهد رسید.

کارتر گفته است که بهتر است اسرائیل به طور مستقیم با حماس وارد مذاکره شود.

مرزهایی که کارتر به آن اشاره کرده است، پیش از آن که اسرائیل بخش‌های بزرگی از سرزمین‌های عربی شامل کرانه غربی، بیت‌المقدس شرقی و غزه را در جنگ ۱۹۶۷ خاورمیانه تصرف کند وجود داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، در گذشته، شرط حماس برای گفتگو با اسرائیل، عقب‌نشینی تا محدوده مرزی قبل از قرارداد سال ۱۹۶۷ بود. در عین حال آنها از مشخص کردن محدوده جغرافیایی مشخصی برای دولت فلسطین طفره می‌رفتند.

اسرائیل هم که از سال ۲۰۰۵ غزه را تخلیه کرده‌است، ایده دولت فلسطین را در این منطقه و بیشتر نواحی کرانه غربی پذیرفته‌است اما در مقابل تقاضای فلسطینی‌ها مبنی بر بازگشت به محدوده مرزهای قرارداد ۱۹۶۷ مقاومت می‌کند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)