تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

راه‌اندازی رشته پیامبر‌شناسی در دانشگاه‌های ایران

خبرگزاری مهر به نقل از رئیس دانشگاه کردستان از راه‌اندازی رشته جدیدی به نام «پیامبر‌شناسی» در دانشگاه‌های ایران خبر داد.

براساس اعلام این خبرگزاری، راه‌اندازی این رشته جدید دانشگاهی یکی از مصوبات دولت محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۵ است.

به گفته غلامحسین کریمی‌دوستان رئیس دانشگاه کردستان سرفصل‌های این رشته درسی تهیه و کلیات آن نیز تائید شورای گسترش آموزش عالی رسیده است.

این رشته دارای ۳۲ واحد درس است که ۶ واحد آن مربوط به پایان نامه می‌شود.

این مسئول دانشگاهی پیش‌بینی کرد، نخستین دوره پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد این رشته پیامبرشناسی در مهر ۸۷ صورت گیرد و در دوره نخست شش تا هشت دانشجو برای این رشته جدید پذیرش شوند.

پیش از این نیز رضا تقوی، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه ایران در ۱۹ فروردین گذشته پیشنهاد راه‌اندازی رشته «امامت جمعه» در حوزه علمیه قم را داده بود.

آقای تقوی گفته بود که آیت‌الله خامنه‌ای با راه‌اندازی این رشته در حوزه علمیه موافق است.

نظرهای خوانندگان

به به .....

-- a ، Apr 21, 2008 در ساعت 11:48 AM

نخست صحبت از رشته ای به نام "فاطمه لوژی" بود که مثل اینکه برای مقطع دکترا در نظر گرفته شده است فعلا پیامبر شناسی در مقطع کارشناسی ارشد تعیین شده و کسی نیست که مشخص کند فارغ التحصیل این رشته های عجیب و غریب قرار است چه تولیدات و فعالیت هایی داشته باشند و اصولا فرد متخصص فاطمه لوژی و محمد لوژی چه تفاوتی با کسی خواهد داشت که دکترای معارف اسلامی دارد؟ و آیا تکلیف رشته های موجود در دانشگاههای ایران و کارایی های آنها مشخص شده است و برون داد پیش بینی شده برای آنها حاصل شده است که اقدام به تاسیس رشته هایی به این خنکی و بی مزگی آنهم در دانشگاه کردستان می شود؟! (قطعا این رشته دارای دو گرایش شیعه و سنی خواهد بود که احتمالا گرایش سنی آن در کردستان و گرایش شیعه آن مثلا در قم خواهد بود!!)کسی نیست از این آقایان بپرسد که کار حوزه ها چه خواهد شد؟ احتمالا حوزه ها هم شروع به تدریس روانشناسی و پزشکی و فیزیک و شیمی (البته نوع اسلامیش) می کنندبه هر حال چیزی که در مملکت ایران زیاد است گچ و تخته و میز و صندلی است، از خیر سیاست های کنترل جمعیتی پس از انقلاب هم که جمعیت مناسب برای حضور در این رشته ها تضمین است. چیز دیگری هم مگر برای یک دانشگاه و رشته های تخصصی آن در ایران لازم است؟!!و اصولا اگر محقق بررسی کننده در این رشته مانند هر رشته علمی دیگر بررسی های مختلفی را در زمینه جنبه های مختلف این شخصیت ها و بخش های مثبت و احتمالا منفی آنها مطرح کند،تکفیر نخواهد شد؟ و در نهایت اگر مثلا مشخص شود که فلان شخصیت که در هجده سالگی فوت کرده چیزی نیست که شما از ایشان ساخته اید، حاضر به تغییر در باور ها و عقاید خواهید بود؟ این موارد زمینه هایی هستند که با پیمانه علوم غالب که اکثرا تجربی هستند نباید مورد سنجش قرار گیرند،این رشته ها و موراد مشابه آن با وضعیت فعلی حاکم بر جامعه که بسیاری از سوالات را تابو می داند اصلا مناسب نیستند.این رشته های جان می دهند برای حوزه علمیه، جایی که فقط باید پذیرفت. در دانشگاه فرد دانشجو باید بتواند هر موردی را سوال کند و هر چیزی را مورد نقد و سنجش قرار دهد زیرا علت ورود وی به دانشگاه ارتقاء سطح علم و کمک به افزایش آن و گاه رد یک دیگاه و جایگرینی دیدگاهی دیگر است.این بازی خطر ناکی است، چرا دست از سر دانشگاه و سیستم ها و روش های پذیرفته شده برای آن بر نمی دارید؟ و چرا ساحت مقدس این افراد را به زور با محک هایی مورد سنجش قرار می دهید که برای این کار ساخته نشده اند؟چه پژوهش تجربی را می توان در زمینه این دروس پیش بینی کرد؟ اگر قرار است به عنوان گرایشی مثلا به تاریخ اسلام و یا معارف اسلامی اضافه شوند سخن دیگری است. اما اگر قرار است رشته ای مشخص و مجزا شوند باید نگران شد که برنامه ریزان از یک رشته علمی دانشگاهی هیچ نمی دانند. یا شایدقرار است سی و چند واحد درسی در مدح و ثنایی یک فردیا مقام مذهبی به خورد پیروان وی داده شوند ، افرادی که از اول در مورد اهمیت و مقام آن فرد سوالی ندارند؟!! اگر چنین است بسیار خوب راه باز و جاده هم دراز، افراد که کم نداریم: پیشنهاد تاسیس رشته های دیگری ازجمله تقی لوژی، نقی لوژی، عسکر لوژی،معصومه لوژی،رقیه و سکینه لوژی البته در سطح تخصص و فوق تخصص به وزیر محترم آموزش عالی در سال نو آوری ارایه می شود.
قربان شما-نو آور ایرانی در دانشگاه یو سی ال لندن-انگلستان

-- رامین ، Apr 21, 2008 در ساعت 11:48 AM

آنطور که من شنیده ام فقط 6 واحدش به مقوله زن از دیدگاه حضرت می پردازد: عایشه 1 و عایشه 2 ، دو تا سه واحدی. خیلی هم سخت است. آز. خندق (آزمایشگاه خندق)هم دارد؛ یک واحد.ولایت فقیه از نگاه محمد 10 واحد است، که در غالب وصیت نامه سیاسی الهی امام قه ارایه می شود.اطلاعات دیگری هنوز به دستمان نرسیده

-- شهرام ، Apr 22, 2008 در ساعت 11:48 AM

در دوران ما كه همه چيز شكل تخصصي به خود گرفته است ايجاد چنيني تخصصي امري بديهي مي باشد تا مردم مسلمان در مقابل اين معارف داراي اطلاعات جامع شوند و اين امر ممكن نيست مگر با حضور كارشناسان متخصص در امر شناخت پيامبر كه دفاع از هتاكي هاي نسبت داده به ايشان را بتوانند به صورت علمي پاسخگوئي كنند

-- بدون نام ، May 3, 2008 در ساعت 11:48 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)