تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

هشدار دیده‌بان حقوق‌بشر درخصوص وضعیت زنان در عربستان

دیده‌بان حقوق‌بشر در گزارشی پنجاه صفحه‌ای، به دولت عربستان سعودی درباره اجرای تعهدات بین‌المللی در خصوص رفع سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه زنان هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ریاض، در این گزارش که قرار است فردا دوشنبه منتشر ‌شود، به بیش از صد مصاحبه با زنان عربستان اشاره شده است که تاثیرات سیاست‌های تبعیض‌آمیز دولت ریاض - مثل قیمومیت مردان بر زنان - بر حقوق آن‌ها را نشان می‌دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس، فریضه دیف، محقق حقوق زنان در خاورمیانه، به دیده‌بان حقوق‌بشر گفت که دولت عربستان ابتدایی ترین موارد حقوق بشر را برای حفظ کنترل مردان بر زنان فدا می‌کند.

وی افزود تا وقتی دولت عربستان به تخلفاتش پایان ندهد، زنان سعودی به هیچ پیشترفتی دست نمی‌یابند.

در گزارش دیده بان حقوق بشر، تحت عنوان محدودیت‌های دائمی نقض حقوق‌بشر ناشی از قیمومیت مردان بر زنان و تبعیض جنسیتی در عربستان، فهرستی از این محدودیت‌ها ارائه شده است.

این گزارش به مصادیق تبعیض نژادی - جنسیتی در این کشور عربی پرداخته است؛ زنان عربستان باید برای سفر، کار، تحصیل، ازدواج و یا حتی استفاده از مراقبت های پزشکی اجازه پدر، برادر یا پسرشان را داشته باشند.

دسترسی آن‌ها به دادگاه نیز به شدت محدود شده است و برای پرکردن پرونده‌ای در دادگاه و یا حتی شرکت در محکمه، بدون داشتن قیمی قانونی با مشکلات متعددی رو به رو هستند.

آن‌ها نمی‌توانند برای کودکانشان حساب بانکی باز کنند و یا آن‌ها را در مدرسه ثبت نام کرده و به پرونده‌های تحصیلی شان دسترسی داشته باشند. زنان در عربستان نمی‌توانند بدون اجازه کتبی پدر خانواده با کودکانشان به سفر بروند، ورود آنان به سازمان‌های دولتی ممنوع است و در این سازمان‌ها بخش مربوط به زنان وجود ندارد. این کارتنها از طریق نماینده مرد آن‌ها صورت می‌گیرد.

دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به نادیده‌گرفتن قوانین بین‌المللی علیه زنان در عربستان، از دولت ریاض به خاطر بی‌توجهی به سنت اسلامی در خصوص برابری و حمایت از حقوق زنان انتقاد کرده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)