تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تهران ادعاهای آژانس را رد کرد

در آستانه سفر یکی از مقامات بلند‌پایه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، ایران ادعاهای مطرح شده در آژانس مبنی بر این‌که تهران احتمالا سرگرم بررسی چگونگی تولید سلاح هسته‌ای است را رد کرد.

به‌گزارش خبرگزاری فارس، «محمد‌علی حسینی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت که این اظهارنظرها چیزی جز ادعاهای بی‌پایه و اساس نیستند و ماهیت «صلح آمیز برنامه‌های هسته‌ای ایران» پیشتر ثابت شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز(شنبه) اعلام کرده بود «اولی هاینونن» معاون مدیر کل آژانس قرار است دوشنبه این هفته برای مذاکره با مقامات ایران درباره این ادعاها وارد تهران شود.

هاینونن ششم اسفندماه سال گذشته در جلسه‌ای که پشت درهای بسته در مقر آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی در وین برگزار شد، دیپلمات‌ها را از وجود اسناد و مدارکی که گفته می‌شود درباره احتمال بررسی‌ها و مطالعات ایران درباره چگونگی استفاده از فناوری هسته‌ای برای ساخت تسلیحات هسته‌ای است مطلع کرده بود.

این در حالی است که امروز (شنبه) آقای حسینی سفر هاینونن را سفری عادی در چارچوب همکاری‌های تهران و آژانس انرژی اتمی قلمداد کرده است.

براساس این گزارش، سخنگوی وزارت‌خارجه بدون اشاره به جزئیات بیشتری در این زمینه گفت: «ارزیابی‌مان را از آن‌چه از سوی آژانس در خصوص مطالعات ادعایی مطرح شده، در زمان خود ارائه داده‌ایم و چارچوب همکاری‌های ما با آژانس روشن و مشخص است.»

ایران پیشتر اعلام کرده است پرونده هسته‌ای خود را پس از پاسخگویی به سئوالات آژانس درباره پیشینه فعالیت‌های هسته‌ای‌اش بسته می‌داند، اما آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی ضمن اعلام این مسئله که هنوز نمی‌تواند ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تائید کند، اعلام کرده است تهران مهلت‌هایی را که شورای‌امنیت بارها برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم به این کشور داده، نادیده گرفته است.

رد ادعای بریتانیا و آمریکا
به‌گزارش خبرگزاری مهر، آقای حسینی در ادامه نشست خبری این هفته خود با خبرنگاران همچنین ادعاهای آمریکا و بریتانیا را در خصوص تلاش تهران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای بی اساس خواند و گفت که فعالیت‌های هسته‌ای این کشور ادامه خواهد یافت.

به موجب این گزارش، سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: «این مواضع منطبق بر هیچ یک از واقعیات مربوط به فعالیت‌های ایران و گزارشات فنی و حقوقی آژانس نبوده و لذا صرفا اتهاماتی بی‌پایه و اساس است.»

حسینی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره بسته پیشنهادی مورد اشاره متکی گفت که در خصوص ماهیت و مفاد این بسته پیشنهادی توضیحات بیشتر در زمان مقتضی به اطلاع عموم خواهد رسید.

منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران فروردین ماه اعلام کرده بود، تهران به‌زودی پیشنهاداتی را با هدف کمک به حل و فصل اختلافات مطرح خواهد کرد.

نظرهای خوانندگان

مي بينم روزي را که جمهوري اسلامي نخستين بمب اتمي اش را آزمايش کند و همه ايرانيان، از موافقين و مخالفين رژيم شادي کنان به خيابان ها بريزند و سران و مقامات مسؤل کشورهاي جهان انگشت به دهان ،حيران باشند

-- اميدوار ، Apr 20, 2008 در ساعت 12:38 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)