تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ایران افزایش قیمت گاز ترکمنستان را می‌پذیرد

علی کردان معاون وزیر نفت ایران اعلام کرد این کشورافزایش منطقی بهای واردات گاز از ترکمنستان را می‌پذیرد.

ترکمنستان اواخر دی ماه سال گذشته با مطرح کردن موضوعات فنی، تحویل روزانه بیست و سه میلیارد فوت مکعب گاز خود را به ایران متوقف کرد.

تهران عقیده‌دارد که ترکمنستان برای آن‌که قیمت گاز را افزایش دهد صدور آن را متوقف کرده است.

به‌گزارش خبرگزاری فارس، کردان گفت: «اگر ترکمنستان خواهان افزایش قیمت معقول و منطقی گاز باشد از نظر ایران مانعی ندارد، چرا که این کشور گاز خود را به قیمت جدید به روسیه می‌فروشد.»

ترکمنستان بیشتر گاز خود را به شرکت روسی گازپروم می‌فروشد که صادر کننده انحصاری گاز در روسیه است.

گاز پروم ماه گذشته اعلام کرد موافقت کرده است بدون در نظر گرفتن هزینه حمل و هزینه‌های دیگر، گاز ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان را به قیمت‌هایی نزدیک به قیمت‌هایی که آن را به مشتریان اروپایی خود می‌فروشد خریداری کند.

ایران دومین ذخایر بزرگ گاز را در جهان در اختیار دارد، ولی توسعه صنعت گاز در این کشور به کندی صورت می‌گیرد که این موضوع تا حدودی ناشی از تحریم‌های آمریکا است.

این کشور مقداری از گاز مورد نیاز خود را از ترکمنستان وارد می کند. این میزان گاز برای تامین گاز مناطق شمال ایران که فاصله آن با شبکه اصلی و ملی گاز این کشور زیاد است، استفاده می‌شود.

ترکمنستان در زمان بی‌سابقه‌ترین سرمای زمستانی در چند دهه گذشته در ایران، عرضه گاز را متوقف کرد. در آن زمان ایران، ترکمنستان را به رفتاری غیر اخلاقی متهم کرد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)