تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

«پروژه را ناتمام رها نکنیم»
روزنامه اعتماد‌ملی، سرمقاله امروز خود را به بحث دور دوم انتخابات مجلس هشتم اختصاص داده است.

این روزنامه با اشاره به این نکته که در مرحله دوم انتخابات، ملاک پیروزی، کسب حداکثر آراء نسبی است می‌نویسد:«چنانچه طرفداران اندیشه اصلا‌ح‌طلبی و صاحبان آرای خاموش، تدبیر، عقلا‌نیت و دوراندیشی به خرج دهند و با همه توان بر سر صندوق‌های رای حضور پیدا کنند و با رایشان سرنوشت 84 داوطلب نمایندگی مجلس را رقم زنند، طبیعی است که خواهند توانست در مجلس آینده راه را بر شکل‌گیری مجلس تک‌صدایی که عملا‌ صدای قدرت و نه ملت را فریاد خواهد زد ببندند.»

سرمقاله‌نویس اعتماد‌ملی پیش‌بینی می‌کند، در صورت تحقق چنین امری، ملت ایران«بیش از این در معرض عقب‌ماندگی و پس‌رفت اقتصادی، اجتماعی و...» قرار نخواهد گرفت.

این روزنامه در پایان سرمقاله خود از مردم می‌خواهد«با دست خود سرنوشت خود و مجلس قانونگذاری که تنها ابزار ملت است» را رقم بزنند.

«مدیریت کشور یا مدیریت جهان»
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود به این گفته محمود احمدی‌نژاد که «می‌خواهیم جهان را اداره کنیم» واکنش نشان داده است.

این روزنامه با تائید اداره جهان با تفکر اسلامی، خطاب به رئیس‌جمهوری ایران می‌نویسد:« آیا در شرایطی که در داخل کشور مردم با مشکلات معیشتی مواجهند دولت باید به انجام این وظیفه قیام کند یا نه؟پاسخ اینست که برای اصلاح مناسبات جهانی اگر یک حکومت دینی همچون نظام جمهوری اسلامی باید احساس مسئولیت کند این وظیفه برعهده رهبری نظام است.»

جمهوری اسلامی در ادامه سرمقاله خود با اشاره به این گفته مهدی کروبی که به احمدی‌نژاد گفته بود«نمی‌خواهیم شما جهان را مدیریت کنید...» می‌نویسد، منظور آقای کروبی این است که آقای احمدی‌نژاد باید« به وظیفه خود که مدیریت ایران است عمل کند و برای حل مشکلات مردم این کشور تلاش نماید.»

این روزنامه در پایان چنین نتیجه می‌گیرد که اگر دولت نهم بتواند در اداره کشور موفق شود، به خودی خود الگوی سایر کشور‌های جهان خواهد شد؛« بدون‌آن‌که عطار بگوید.»

«اصلاح‌طلبان را یاری کنیم»
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود به موضوع انتخابات دور دوم مجلس هشتم پرداخته است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه با تحلیل نتایج دور اول این انتخابات، به‌طور تلویحی نتایج آن را نشانه شکست دولت ارزیابی می‌کند و مهمترین نشانه آن را هم برکناری غیرمنتظره وزیر کشور می‌داند.

روزنامه کارگزاران در تبیین فضای دور دوم این انتخابات می‌نویسد که اصلاح‌طلبان از 70 کرسی رقابتی تنها در 28 کرسی امکان رقابت دارند، این درحالی است که مجادله شرکت و تحریم، در این جریان همچنان پایدار مانده است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه با پیش‌بینی این مسئله که نمایندگان مستقل در مجلس هشتم می‌توانند مجذوب رهبری جریان اقلیت شوند و فراکسیونی در حمایت از حقوق شهروندی تشکیل دهند، از طرفداران تفکر تحریم انتخابات خواسته است تا در تصمیم خود تجدید‌نظر کنند.

«بازی در زمین حریف»
روزنامه کیهان در یادداشت امروز خود به تجزیه و تحلیل بسته پیشنهادی ایران در خصوص مناقشه هسته‌ای این کشور با گروه پنج به‌علاوه یک پرداخته است.

به‌عقیده یادداشت‌نویس کیهان، اولین پیام ارائه این بسته از سوی ایران، ارسال این پیام به طرف‌های مذاکره است که تهران برای حل وفصل دیپلماتیک این پرونده آماده است.

این روزنامه در بخش دیگری از تحلیل خود در مورد بسته پیشنهادی، ارائه آن را از سوی ایران، نشانه قدرت و استقلال دیپلماتیک این کشور برای حل مسائل بزرگی چون انرژی هسته‌ای در جهان ارزیابی می‌کند.

کیهان در آخرین فراز از تحلیل خود می‌نویسد که این بسته پیشنهادی ایران را از انزوای جهانی خارج خواهد کرد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)