تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

میانجی‌گری دوباره کارتر برای صلح خاورمیانه

جیمی کارتر رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده که برای دیدار با بشار اسد در سوریه به سر می‌برد، دور تازه‌ای از گفتگوهای صلح میان اسرائیل و فلسطین را آغاز کرده‌است.

به نوشته رویترز، کارتر پس از دیدار با اسد با رهبران تبعیدی حماس؛ گروه اسلامگرایی که آمریکا بر سر حضور آنها در تلاش‌های استقرار صلح میان اسرائیل و فلسطین موافق نیست، نیز دیدار و گفتگو می‌کند.

وی که در برای شنیدن دیدگاه‌های مختلف درباره بحران خاورمیانه، در این منطقه به سر می‌برد، با خالد مشعل رهبر حماس و دیگر اعضای بلندپایه این گروه در قالب یکی از برجسته‌ترین دیدارهای حماس و غرب، دیدار می‌کند.

یک منبع آگاه از مذاکرات کارتر و حماس، گفت که آنها درباره سربازان اسرائیلی که نزد حماس نگاه داشته شده‌اند نیز با یکدیگر صحبت خواهند کرد. این منبع آگاه گفت: «کارتر بسیار خوش‌بین و مصمم است که شیوه متفاوتی را در مورد حماس به کار گیرد.»

این در حالی‌است که تلاش‌های پیشین میانجی‌گرانه برای مبادله زندانیان دوطرف، به نتیجه‌ای نرسیده بود.

بر اساس این گزارش، در طرحی که در این هفته از سوی اسرائیل به کارتر ارائه شد، تل آویو پیشنهاد دیدار با رهبران حماس را برای آزادی سربازان اسرائیلی اسیر در غزه مطرح کرده‌است.

کارتر ۸۳ که در سال ۱۹۷۹ یعنی زمان ریاست جمهوری خود، میانجی‌گری در مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطین را آغاز کرد، سه‌شنبه گذشته با دو تن از مقامات رسمی حماس در قاهره گفت‌و‌گو داشت.

این مذاکرات پس از آن انجام شد که اسرائیل از صدور مجوز برای ورود این دو تن به نوار غزه؛ محل زندگی آنها خودداری کرد.

کارتر گفت که رهبران حماس در دیدار با وی اعلام کرده‌اند مذاکرات صلح با اسرائیل را که از سوی محمود عباس انجام می‌شود در صورت تأیید مردم فلسطین در یک رفراندوم، خواهند پذیرفت.

آقای کارتر در سال ۲۰۰۲ برای میانجی‌گری در مذاکرات صلح در خاورمیانه، برنده جایزه صلح نوبل شد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)