تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

واکنش کانادا و نروژ به تهدید شیرین عبادی

کانادا و نروژ در با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای نسبت به تهدید‌های جانی شیرین عبادی و خانواده‌اش در ایران واکنش نشان دادند.

به گزارش سایت وزارت خارجه نروژ، ریموند یوهانسن وزیر مشاور این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تهدید به مرگ شیرین عبادی به‌کلی غیر قابل قبول است.»

شیرین عبادی حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل به خبرگزاری فرانسه خبر داده بود که وی دوشنبه گذشته، تهدیدهای جانی جدیدی دریافت کرده‌است.

وی افزود: «شیرین عبادی سال‌هاست که برای ارتقای حقوق بشر در ایران تلاش می‌کند و ما از مقامات ایران می‌خواهیم که مسئولیت امنیت او را بر عهده گیرند.»

وزارت خارجه نروژ در این بیانیه همچنین آورده است که تهدیدها علیه عبادی و خانواده‌اش را باید با توجه به تلاش‌های وی برای گسترش حقوق بشر در ایران در نظر گرفت.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد اتاوا فرمان صادر شده توسط دولت ایران، مبنی بر تحقیق درباره تهدیدهای صورت گرفته علیه شیرین عبادی را ستود.

ماکسیم برنیر وزیر خارجه کانادا طی بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی عمیق نسبت به تهدیدهای کتبی صورت گرفته علیه عبادی، افزوده است: «ما از تعهد دولت ایران برای تحقیق درباره تهدیدهای صورت گرفته علیه خانم عبادی برای شناسایی افراد یا گروههایی که عامل این ایجاد رعب و وحشت آشکار هستند، استقبال می‌کنیم.»

کانادا در این بیانیه، مجدداً از دولت ایران خواسته است به تعهدات بین‌المللی‌اش در به رسمیت شناختن و احترام گذاشتن به حقوق شهروندان خود پایبند باشد.

پس از این‌که عبادی اعلام کرد بر روی درب ورودی ساختمان محل کارش، یادداشتی تهدید‌آمیز یافته است، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران، سه‌شنبه گذشته به پلیس این کشور دستور داد از عبادی محافظت کرده و درباره تهدیدهای صورت گرفته تحقیق کند.

شیرین عبادی، وکالت خانواده زهرا کاظمی عکاس ایرانی - کانادایی را که درسال ۲۰۰۳ میلادی پس از دستگیر شدن به اتهام عکاسی از جریان تظاهرات در خارج از زندان اوین، دستگیرشد و در بازداشت جان باخت، برعهده دارد.

شیرین عبادی که به خاطر تلاشش برای ارتقای حقوق کودکان و زنان درایران، برنده جایزه نوبل در سال ۲۰۰۳ میلادی شد، به دلیل اصرار دراعتراض‌هایش علیه نقض‌حقوق بشر در ایران، موجب خشم روحانیون این کشور شده است.
---------------------

در همین ارتباط:
شیرین عبادی «تهدید به مرگ» شد
دستور احمدی‌نژاد برای تأمین امنیت شیرین عبادی

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)