تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

فرستاده سازمان ملل: حکم کامبخش را نمی‌پذیریم

فرستاده سازمان ملل متحد در افغانستان اجرای حکم اعدام برای روزنامه‌نگار افغانی را غیر قابل قبول دانست.

سید پرویز کامبخش روزنامه‌نگار افغان، به جرم تکثیر یک مقاله در مورد مسائل زنان در اسلام مورد اعتراض برخی از روحانیون اسلامی قرار گرفت و در دادگاه منطقه بلخ، به اعدام محکوم شد. پرونده نوربخش هم اکنون در مرحله فرجام‌خواهی است.

به گزارش روزنامه ان.آر.سی(۱) هلند، کای اِیدی(۲)، فرستاده نروژی سازمان ملل به افغانستان روز گذشته در دیدار خود از مقر ناتو در بروکسل گفت: «برای من، به عنوان فرستاده سازمان ملل، حقوق بشر و وضعیت انسانی در افغانستان از اولویت بالایی برخوردار است. من بر پذیرش اصول حقوق بشر از سوی دولت افغانستان پافشاری خواهم کرد. من در این مورد کوتاه نخواهم آمد. ما این حکم اعدام را نخواهیم پذیرفت.»

جلسه دادگاهی قبلی پرویز کامبخش بدون وکیل و هیأت منصفه برگزار شد و دادستان جلسه نیز یکی از روحانیون بود. دادگاه وی زمانی تشکیل شد که در ولایات کندوز و بلخ، علماء تشکیل جلسه داده و خواستار اعدام این روزنامه‌نگار شدند.

چندی پیش گروهی از فعالان اجتماعی در مقابل دفتر سازمان ملل در کابل تجمع کردند و خواستار دخالت این نهاد، در پرونده کامبخش شدند.

به گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر، دیوان عالی قضائی در کابل، روز گذشته وجود حدود ۱۰۰ حکم اعدام را تأئید کرد.

این حکم‌ها که بیشتر مربوط به قتل، آدم‌ربایی و تجاوز جنسی است باید از سوی رئیس جمهوری افغانستان نیز تأئید شوند. به باور سازمان دیده‌بان حقوق بشر، شماری از این حکم‌ها به خوبی بررسی نشده و مدارکی برای آنها ارائه نشده‌است.

کای ایدی، همچنین از ناهماهنگی میان نهادهای بین‌المللی حاضر در افغانستان و نهادهای دولتی این کشور و دوباره‌کاری‌ها و موازی‌کار‌ها انتقاد کرد.

دادگاه قبلی، کامبخش بدون وکیل و هیات منصفه حاضر شد. براساس سنت‌های جاری افغانستان، عموم قضات را روحانیون و علمای دینی تشکیل می‌دهند.
-----------------------------

در همین رابطه:
حکم اعدام روزنامه‌نگار افغان در سنا تائید شد
حکم اعدام برای دانشجوی روزنامه نگاری افغان
مقامات مذهبي افغانستان: کامبخش باید اعدام شود
«این اعدام به تقاضای تمامیت‌خواهان است»
خیلی ساده، تو باید اعدام شوی
وضعِ جسمی و روحی پرویز کامبخش خوب نیست

-----------------------------
پانویس:

(۱) NRC

(۲) Kai Eide

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)