تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

درخواست فعالان حقوق بشر برای تعلیق یک قرارداد نفتی با ایران

فعالان حقوق‌بشر از بزرگ‌ترین شرکت نفتی اتریش خواستند تا زمانی که مقامات ایران با توقف اعدام کودکان موافقت نکنند قرارداد ۲۲ میلیارد یورویی ( ۳۵ میلیارد دلاری) خود را با این کشور به تعویق بیاندازند.

به گزارش آسوشیتدپرس، «کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران» اعلام کرد شرکت بزرگ نفتی «او.ام.وی» اتریش باید از نفوذ خود برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی برای تغییر شیوه‌ای که در مجازات اعدام به کار می‌گیرد استفاده کند.

بر اساس این گزارش، «آرون رودز» سخنگوی این مرکز به خبرنگاران گفت: شرکت نفتی «او‌.ام.وی» فرصتی منحصر به فرد در اختیار دارد تا «یک معیار مسئولیت اجتماعی جمعی» را در معاملات با شرکت ملی نفت ایران به کار گیرد.

وی افزود: امکان حضور بلند‌مدت ایران به عنوان شریکی سیاسی و اقتصادی برای اروپا تنها از طریق احترام بیشتر به حقوق بین‌الملل و پایان دادن به اقداماتی که کاملاً با معیارهای بین‌المللی ناسازگار است تضمین می‌شود.

دولت اتریش ۳۱ درصد سهام شرکت «او.‌ام.وی» را در اختیار دارد.

این شرکت که بزرگ‌ترین شرکت نفت و گاز در مرکز اروپا است هنوز در این خصوص اظهارنظری نکرده است، اما مقامات آن گفته‌اند که نگرانی این گروه حقوق‌بشر، به مدیر اجرایی شرکت منعکس خواهد شد.

این گزارش حاکی‌است، دیده‌بان حقوق‌بشر نیز اعلام کرده ایران در زمینه اعدام افراد زیر ۱۸ سال پیشرو است.

سازمان عفو بین‌الملل مستقر در لندن نیز می‌گوید ایران در مجموع، در میان کشورهای جهان به غیر از چین بیشترین افراد را در هر رده سنی اعدام می‌کند.

در بیانیه گروه مبارزه بین‌المللی برای حقوق بشر در ایران آمده است: «ایران باید آشکارا بگوید چرا تنها کشوری است که به اعمال مجازات اعدام برای کودکان، آن‌هم به صورت گسترده و بر خلاف تعهدات بین‌المللی ادامه می‌دهد.»

شرکت «او‌.ام.وی» اتریش سال گذشته با اعلام دستیابی به توافقی اولیه با مقامات ایرانی برای توسعه میادین گازی پارس این کشور، امریکا را به خشم آورد.

واشنگتن هشدار داده‌است این توافق، تحریم‌ها علیه ایران را که برای جلوگیری از دستیابی این کشور به تسلیحات هسته‌ای اعمال شده‌است تضعیف خواهد کرد.

ایران پس از روسیه دارای بزرگ‌ترین ذخایر گاز طبیعی در جهان است

نظرهای خوانندگان

این آقای یهودی، آرون رودز، احیانا همان بنیانگذار کمپین جهانی حقوق بشر که تازه به همت هادی قایمی راه افتاده نیست؟

-- کنجکاو ، Apr 17, 2008 در ساعت 02:10 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)