تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعتراض ده‌ها فعال سیاسی و اجتماعی به لغو بزرگداشت سحابی

۴۷۰ تن از فعالان سياسي، اعضا و هواداران نیروهای ملی مذهبی، و فعالان و روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب با انتشار بيانيه‌اي نسبت به عدم موافقت نهادهای امنیتی برای برگزاری مراسم ششمین سالگرد درگذشت یدالله سحابی اعتراض کردند.

به گزارش سایت امروز، در این بیانیه عنوان شده که علت عدم برگزاری این مراسم در حسینه ارشاد، تماس تلفنی فردی بوده که خود را از مأموران وزارت اطلاعات معرفی کرده‌است.

این بیانیه ماجرا را چنین شرح داده است: متأسفانه، چند روز پيش از برگزاري ششمين سال‌گرد وفات ايشان، فردي كه خود را مامور وزارت اطلاعات دولت نهم معرفي مي‌كند، طي تماس تلفني به مسئول ستاد برگزاري مراسم اطلاع داد كه مراسم يادبود بايد لغو شود و درباره پيامد استنكاف از اين دستور نيز تصريح كرد.

همچنین در این بیانیه تصریح شده، اقدام این مأمور وزارت اطلاعات در تضاد با سنت شیعه در بزرگداشت درگذشتگان و اصول قانون اساسی و اعلامیه جهانی حقوق بشر بوده است.


بنابر این گزارش امضاکنندگان این بیانیه آورده‌اند: «چنين عملکرد وزارت اطلاعات با فلسفه و كاركرد قانوني آن وزارتخانه، مندرج در قانون تأسيس وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي، مصوب ۲۷/۵/۱۳۶۲، در تعارض آشكار است، مگر آن كه وظايفي فراتر از قانون ياد شده يا اصولاً هرگونه قانون، بر عهده آن وزارت‌خانه گذاشته شده باشد.

تمسك به شيوه‌هايي مانند اعلام و ابلاغ تلفني و احتراز از صدور دستور كتبي فاقد وجاهت قانوني و خدشه‌داركننده ‌شأن نظام جمهوري اسلامي ايران است. نخستين نتيجه چنين بدعتي بسط و نشر قانون‌گريزي از سوي مقامات دولتي است.

لازم به تذكر است كه چنين رفتاري از سوي مقامات دولتي، كه در برخي از نظام‌هاي كيفري از آن به عنوان " جرايم عليه عدالت " ياد مي‌شود، به موجب ماده ۵۷۰ قانون مجازات اسلامي نيز جرم دانسته شده و براي مقاماتي كه آحاد ملت را از حقوق مصرح در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران محروم ‌سازند مجازات وضع شده است.»


گفتنی است مراسم بزرگداشت يدالله سحابی از مؤسسان نهضت آزادی ايران که قرار بود پنجشنبه گذشته در حسينه ارشاد برگزار شود با اعلام خانواده وی لغو شد و جمع محدودی از هواداران وی، جمعه گذشته در امامزاده عبدالله اين مراسم را بر پا کردند

حضور نيروهای امنیتی در مراسم امامزاده عبدالله چشمگير گزارش شده‌است.

در همین ارتباط:
* لغو مراسم بزرگداشت یدالله سحابی

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)