تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

لغو ناگهانی دیدار آقازاده - البرادعی

«غلامرضا آقازاده» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز یکشنبه به طور ناگهانی نشست خود را با محمد‌البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را لغو کرد.

آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از یک مقام آژانس با اعلام این خبر نوشت، لغو این دیدار، ضربه‌ای بر تلاش‌های آژانس برای تحقیق درباره فعالیت‌های هسته‌ای تهران به شمار می‌رود.

قرار بود «آقازاده» و برادعی، امروز( دوشنبه) در وین پایتخت اتریش که مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در آن قرار دارد، با یکدیگر دیدار کنند.

این مقام آژانس انرژی اتمی، در تأیید گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های ایران مبنی بر این‌که این نشست برنامه‌ریزی شده برای روز دوشنبه لغو شده‌است، به آسوشیتدپرس گفت، هنوز علت این اقدام مشخص نیست.

با این حال براساس این گزارش، یک دیپلمات بلندپایه در این خصوص گفت، آقای برادعی احتمالاً قصد دارد با استفاده از فرصت نشست با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، از ایران بخواهد اطلاعات بیشتری را درباره ادعاهای مطرح شده درباره تلاش تهران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای ارائه کند.

هر دو منبع یادشده از آسوشیتدپرس خواسته‌اند نامشان فاش نشود، چراکه اجازه نداشتند با اعلام نام خود درباره برنامه هسته‌ای ایران اظهار نظر کنند.

این دیپلمات بلندپایه که تلاش‌های آژانس برای رفع تردیدها درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران را دنبال می‌کند گفت، احتمال دارد این نشست بر اقدام اخیر ایران در زمینه بی‌توجهی این کشور به درخواست‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در تعلیق غنی‌سازی اورانیوم خود متمرکز باشد.

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری ایران، هفته گذشته اعلام کرده بود، این کشور سرگرم ۶ هزار سانتریفوژ جدید در مرکز غنی‌سازی نطنز و همچنین آزمایش بر روی نمونه‌ای سریع‌تر از این دستگاه است.

ایران همچنین در روزهای قبل از نصب ۴۹۲ سانتریفوژ جدید در نطنز خبر داد.

در حالی‌که برخی دیپلمات‌های نزدیک به آژانس می‌گویند، ممکن است ایران در ادعاهای خود اغراق کرده باشد، کاندولیزا رایس وزیر امورخارجه آمریکا با واکنش محتاطانه به اقدام این کشورگفت، این ادعا درحال حاضر قابل اثبات نیست.

در همین ارتباط:
* آغاز نصب شش هزار سانتریفیوژ در نطنز

* راه‌اندازی ۴۹۲ سانتریفوژ جدید در ایران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)