تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

" دور دوم انتخابات"
روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله امروز خود بر "ضرورت حضور گسترده" مردم در مرحله دوم انتخابات مجلس هشتم پرداخته است.

به‌نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، اصلاح‌طلبان در این مرحله از انتخابات به "همگرایی واقعی" رسیده‌اند.

سرمقاله‌نویس روزنامه‌مردم‌سالاری بر این عقیده است، اگر "آرمان‌های اصلاح‌طلبانه" روزآمد شود، نتیجیه‌ای جز "گرایش مردم به این "تفکر" در پی نخواهد داشت.
این روزنامه در پایان سرمقاله امروز خود، می‌نویسد:" باید هر چه را در توان داریم بگذاریم تا این اقلیت ‪۶۰‬ نفری شکل بگیرد."

تحلیل یک اقدام
روزنامه کیهان در یادداشت روز خود به حذف نام خاتمی از لوگوی انتخاباتی اصلاح‌طلبان واکنش نشان داده است.

یادداشت‌نویس این روزنامه در اولین نتیجه‌گیری از این اقدام اصلاح‌طلبان، آن را در راستای پذیرش"واقعیت پیام 24 اسفند" ارزیابی می‌کند.

روزنامه کیهان در تحلیل این اقدام انتخاباتی اصلاح‌طلبان در دور دوم انتخابات مجلس هشتم، می‌نویسد:
1- "تندروها بالاخره این حقیقت را پذیرفته‌اند که مردم ایران قاطعانه از آن‌ها روی گردانده‌اند و نخواهند توانست از انتخابات آینده پیروز بیرون بیایند، بنا براین تصمیم گرفته‌اند اجازه ندهند شکست آن‌ها به پای خاتمی نوشته شود."

2- "شکل دوم تحلیل، ضعف را در خود خاتمی می‌بیند نه لزوما تندروهای اصلاح‌طلب. بنابراین تحلیل می‌توان این اقدام را علامتی از ناامیدی اصلاح‌طلبان از خاتمی ارزیابی کرد."


"اینجا بهشت است"


روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود بسیاری از مسائل سه‌سال اخیر در ایران را به "رئالیسم جادویی" تشبیه کرده است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه با اشاره به اتفاقات عجیب وغریبی که از سوی تصمیم‌سازان دولت نهم در این چندسال اخیر به وقوع پیوسته، می‌نویسد:" ایران کشور یگانه و منحصر به فردی است. سرشار از واقعیات خیال‌انگیز برای آن‌هایی که دستی بر قلم دارند. اما در حیرتم که چرا رئالیسم جادویی به جای ایران در آمریکای لاتین پا گرفت."

این روزنامه درواکنش به اظهارنظر یک نماینده محافظه‌کار که گفته بود: "انتخابات مجلس هشتم شکست خاتمی بود" می‌نویسد:" در کجای دنیا رسم است دولتی که توسن کامیابی را جولان می‌دهد به جای به رفراندوم گذاشتن سیاست‌هایش، سیاست دولت‌های گذشته را به رفراندوم بگذارد؟"
روزنامه کارگزاران در پایان تاکید می‌کند، "چرا سیاست‌های اقتصادی دولت به رفراندوم گذارده نمی‌شود؟"

"منفعت قدرت‌های بزرگ در حادثه شیراز"
روزنامه اعتماد‌ملی، سرمقاله امروز خود را به انفجار دو روز گذشته شیراز اختصاص داده است.

به اعتقاد سرمقاله‌نویس این روزنامه، برنده نهائی این اقدامات، "قدرت‌های بزرگ و اسرائیل" هستند.

اعتماد‌ملی می‌نویسد:"برخی گزارش‌ها حاکی از نقش جدید عوامل آمریکا و دیگر دولت‌های غربی در انجام برخی تحریکات قومی و مذهبی در داخل ایران است تا به خیال خام خود بحران را از افغانستان و عراق به سوی ایران هدایت نمایند."

این روزنامه در ادامه سرمقاله خود می‌آورد:" بدیهی است چنین اقدامات ناپسندی بهانه به دست قدرت‌های علا‌قه‌مند به نفوذ در داخل کشور می‌دهد تا از احساسات قربانیان و اقلیت‌هایی که در ایران زندگی می‌کنند بهره برده، موجبات نزاع‌های بی‌حاصل حیدری - نعمتی را فراهم آورند."

روزنامه اعتماد‌ملی در پایان سرمقاله خود همچنین از تاخیر صدا و سیما در اعلام خبر این انفجار انتقاد کرد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)