تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نگرانی دیده‌بان حقوق‌بشر از شکنجه دانشجویان

سازمان دیده‌بان حقوق‌‌بشر از مسئولان جمهوری اسلامی خواست تا در مورد شکنجه چهار دانشجوی بازداشتی در زندان‌های ایران توضیح دهند.

براساس گزارش‌ منابع نزدیک به این دانشجویان در ایران، «بهروز کریمی‌زاده»، «پیمان پیران»، «علی‌کانتوری» و «مجید پورمجید» از فعالان «سازمان دانشجویان آزادی‌خواه و برابری طلب» در در هنگام بازداشت تحت «آزار و اذیت‌های جسمی و روانی» قرار گرفته‌اند.

این چهار دانشجو از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی، متهم هستند در «عملیات مسلحانه» و «تشکیل گروه‌هایی معاند» برضد نظام شرکت داشته‌اند.

دیده‌بان حقوق‌بشر، در بیاینه روز گذشته خود از مقام‌های جمهوی اسلامی خواست تا عوامل شکنجه چهار عضو این جنبش دانشجوئی را شناسایی و «تنبیه» کند.

براساس اعلام این دیده‌بان، سه تن از دانشجویان همچنان در بازداشت هستند و نفر چهارم در تاریخ ۵ آوریل(۱۷ فروردین) از تخت بیمارستان به محل نامعلومی برده شده است.

«جو استورک» مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر گفت: ایران باید این دانشجویان را یا متهم به ارتکاب جرمی کند و یا آزاد کند.

فعالان «سازمان دانشجویان آزادی‌خواه و برابری طلب» اعلام کرده که بدنبال مقاومت مسالمت‌آمیز در برابر اشکال گوناگون «نابرابری و استثمار» در ایران است.

از دسامبر ۲۰۰۷ تاکنون مسئولین جمهوری اسلامی بیش از ۴۰ دانشجوی مرتبط با این سازمان دانشجویی را دستگیر کرده‌اند. همه آنها به جز چهار نفر یاد شده آزاد هستند؛ برخی از دانشجویان آزاد شده گفته‌اند در هنگام بازداشت توسط بازجویانشان مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته‌اند.

دستگیری چهار دانشجو
در دوم دسامبر ۲۰۰۷ مأموران وزارت اطلاعات «بهروز کریمی‌زاده» که ۲۲ سال دارد را در منزل یکی از دوستانش در تهران دستگیر کردند. دو روز بعد مأموران همان وزارتخانه «پیمان پیران» را دستگیر کردند.

براساس گزارش دیده‌بان حقوق‌بشر، مسئولان زندان اوین، بازداشت‌شدگان یاد شده را برای دوره‌های طولانی در «سلول انفرادی حبس کرده» و مورد «بدرفتاری‌های گوناگون جسمی و روانی» قرار داده‌اند.

تقریباً دو هفته پس از دستگیری کریمی‌زاده و پیران، ماموران وزارت اطلاعات «علی کانتوری» که او نیز فعال مرتبط با سازمان «دانشجویان آزادی خواه و برابری طلب» است را در شهر قزوین دستگیر کردند.

وی چند روز بعد به زندان قزل‌حصار شهر کرج منتقل شد.

مأموران وزارت اطلاعات در ۲۹ مارس ۲۰۰۸ (۱۰ فروردین ۸۷) هم «مجید پورمجید» را در شهر تبریز دستگیر و در ۲ آوریل (۱۴ فروردین) در بیمارستان بستری کردند.

سه روز بعد مسئولان او را از بیمارستان به مکان نامعلومی منتقل کردند.

نظرهای خوانندگان

من واقعا حالم بد ميشه.عصبی میشم که هر دفعه مي شنوم يه همچين بلايی سر دانشجوهای معترض ميارن ...يعنی واقعا يکی نيست جلوی اين رژيم روانی رو بگیره؟!!

-- sahar ، Apr 11, 2008 در ساعت 11:43 AM

سلام فكر مي كنم به نفع خودشونه اگه يكم نرمي از خودشون نشون بدن،چون اين همه خفقان خودش باعث انفجار مي شه.

-- ali reza ، Apr 11, 2008 در ساعت 11:43 AM

مزخرفتر ازاین نشنیده بودم

-- بدون نام ، May 12, 2008 در ساعت 11:43 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)