تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

یک و نیم قرن زمان برای بازسازی خانه‌های تاریخی تبریز

سرپرست سازمان میراث فرهنگی، آذربایجان شرقی گفت: با اعتبارات کنونی روند خرید و بازسازی خانه‌های تاریخی تبریز بیش از یک و نیم قرن به طول خواهد انجامید.

به گزارش خبرگزاری فارس خداوردی کریمی‌نژاد با بيان اينكه با بودجه كنونی سازمان در سال فقط می‌‌توان ۲ يا ۳ خانه قديمی تبريز را خریداری و بازسازی كرد، افزود: در حال حاضر بیش از ۵۰۰ خانه ارزشمند تاريخی در تبریز شناسايی شده كه برای حفظ و صيانت از آنها خریداری و بازسازی آنها بسیار ضروری‌است.

کریمی‌نژاد با اشاره به اینکه دولت به تنهایی قادر نيست در زمینه‌ی احیای اماكن تاریخی به ویژه خانه‌های قدیمی اقدام كند، اظهار داشت: وارد شدن بخش خصوصی و نهادهای عمومی در این راستا ضروری است.

سرپرست سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی همچنین اضافه کرد: تمهیداتی برای بازسازی خانه‌های تاریخی تبریز همچون خانه ستارخان، خانه صلح‌جو، خانه صحتی، خانه فرشباف (بنیاد شمس) و خانه پروین اعتصامی اتخاذ شده است که امیدواریم حداقل هفت اثر تاریخی دیگر تا پایان سال جاری به شمار آثار قابل بازدید اضافه شود.

این درحالی‌است که خانه ستارخان که از اماکن تاریخی شهر تبریز به شمار می‌رفت در شهریور ماه سال ۸۶ تا ۸۰درصد تخریب شد.

سازمان میراث فرهنگی تبریز با اعلام این مطلب که پیش از اقدام به خریده شدن این خانه توسط سازمان، خانه با مجوز شهرداری به فروش رسیده بود، از خود در ارتباط با این اقدام سلب مسئولیت کرد.

پس از آن اقدام و مدتی بعد سازمان میراث فرهنگی در طی برنامه‌ای تلویزیونی اعلام کرد که منزل مخروبه ستارخان را برای بازسازی خریداری کرده است.

از دیگر اقدامات جهت حذف آثار تاریخی تبریز می‌توان به تخریب مسجد بزرگ «ارک علیشاه» برای ساخت مصلای بزرگ تبریز اشاره کرد.

در همین ارتباط:
داغ تبریز تازه شد

مردم تبريز، نگران ميراث فرهنگی شهر

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)