تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

افزایش گرایش مردم ترکیه به اروپا

به دنبال فشار دیوان عالی کشور ترکیه برای ممنوع کردن فعالیت حزب اسلامگرای عدالت و توسعه، گرایش مردم این کشور برای ورود به اتحادیه اروپا بیشتر شده‌است.

به گزارش روزنامه ان.آر.سی هلند، طرفداران این حزب امید دارند با پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا، قوانینی که باعث فشار دیوان عالی آن کشور به حزب اسلامی عدالت و توسعه شده نیز محوریت خود را از دست بدهد. اروپا به احتمال زیاد این فشارها را غیر دموکراتیک خواهد دانست.

بر پایه یک نظرسنجی جدید در ترکیه، درصد موافقان با پیوستن ترکیه به اروپا طی ماه گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته و هم‌اینک ۴۰ درصد از مردم این کشور با پیوستن به اروپا موافق‌اند. بیشتر این افزایش به خاطر تغییر جهت هواداران حزب اسلامی عدالت و توسعه بوده‌است.

بنا بر نظر دیوان عالی ترکیه، فعالیت‌های حزب مذکور با ماهیت سکولار قانون اساسی ترکیه در تضاد است.

دادستانی کل ترکیه، این حزب را به «تلاش در جهت اسلامی‌سازی» متهم نموده‌است. برداشتن قانون جلوگیری از به سر کردن روسری در دانشگاه‌ها که توسط این حزب انجام شده مهم‌ترین «مدرک» را برای شکایت دیوان عالی تشکیل می‌دهد.

طی چهار سال گذشته، شمار روزافزونی از مردم ترکیه با پیوستن آن کشور به اتحادیه اروپا مخالفت می‌کردند. از علل اصلی آن فشار اروپا بر ترکیه برای به رسمیت شناختن کشور قبرس ذکر شده‌است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)