تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

"عجیب‌تر از دروغ سیزده!"
روزنامه اعتماد‌ملی در سرمقاله امروز خود به سخنان اخیر سخنگوی دولت که تغییر وزرای کابینه را "دروغ سیزه" نامیده بود، پرداخته است.

این روزنامه با انتقاد از رویه دوگانه سخنگوی دولت در تکذیب و تائید خبر ترمیم کابینه، می‌نویسد:" باید از سخنگوی دولت فخیمه پرسید این‌گونه رفتارها چه جای توجیه و تفسیر دارد؟"

سرمقاله‌نویس این روزنامه احتمال می‌دهد، بی‌اطلاعی آقای الهام از تغییرات کابینه به‌خاطر مشاغل فراوان وی در دولت باشد.

روزنامه اعتماد ملی در سرمقاله خود با اشاره به "انقلابی" که احمدی‌نژاد می‌خواست در زندگی مردم به راه بیندازد، می‌آورد:" احمدی‌نژاد آمده بود تا به قول خود انقلا‌بی در انقلا‌ب راه اندازد. حال حوزه انقلا‌ب بیشتر از آن‌که موجب تغییراتی موثر در زندگی مردم شود هر از چند گاهی کابینه نهم را در هم می‌نوردد."

این روزنامه در پایان در مورد تغییرات کابینه نهم می‌‌نویسد:" اسم این کار را نمی‌توان ابتکار نامید. ما با یک فاجعه مدیریتی روبه‌رو هستیم. هیچکدام از وزرا احساس امنیت و حس برنامه‌ریزی برای آینده ندارند، چراکه ممکن است رئیس‌جمهور انقلا‌بی، تنها با شنیدن یک گزارش دست به تعویض آن‌ها بزند."

"مذاکره با ایران"
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود به تاثیر پیروزی اخیر محافظه‌کاران در انتخابات مجلس هشتم بر سیاست‌های آمریکا در برابر جمهوری اسلامی پرداخته است.

به اعتقاد سرمقاله‌نویس رسالت،"نتایج مرحله اول انتخابات و پیروزى قاطع اصول‌گرایان تاثیرات زایدالوصفی را بر سیاست‌های منطقه‌ای و بخصوص رویکرد دولتمردان آمریکایی به‌جا گذاشته است."

این روزنامه همچنین پیش‌بین کرده است:" چنانچه اکثریت این مجلس به دست افراطیون دوم خردادی می‌افتاد علاوه بر آنکه مشکلات فراوانی برای نظام و کشور پدید می‌آمد، فشارهای خارجی علیه ایران نیز تشدید می‌شد و تحریم‌ها از شداد و غلاظ بیشتری برخوردار می‌شد."

روزنامه رسالت در بخش دیگری از سرمقاله خود با تاکید براین نکته که حضور گسترده اصلاح‌طلبان در مجلس هشتم می‌توانست فشار غربی‌ها بر پرونده هسته‌ای را افزایش دهد، می‌آورد:" این روحیه ضعیف امکان هرگونه سوء استفاده‌ای را به غربی‌ها می‌داد و آنها به سادگی مى‌توانستند خواسته‌‌های نامشروع و غیر قانونی خود را مبنی بر تعلیق فعالیت‌های هسته‌اى به ایران تحمیل کنند."

سرمقاله‌نویس رسالت در پایان می‌نویسد که،. آمریکایی‌ها با مشخص شدن نتایج انتخابات مجلس هشتم "چاره‌ای جز مذاکره و کوتاه آمدن در مقابل اراده آهنین ملت ایران" ندارند.

"مدیریت، اختیارات و مسئولیت"
روزنامه کارگزاران هم سرمقاله امروز خود را به تغییرات آتی کابینه محمود احمدی‌نژاد اختصاص داده است.

این روزنامه به قلم حسین مرعشی، با تشریح اصول مدیریتی در کشور‌های پیشرفته، در مورد اقدام قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور در تغییر دو وزیر از کابینه خود، می‌نویسد:" تحولات سال‌های اخیر در مدیریت ایران به لحاظ اصول اداره کشور نوعی عقب‌گرد تلقی" می‌شود.

روزنامه کارگزاران در پایان با طرح این پرسش که " چرا تاکنون رئیس‌جمهور دلایل خود را در مورد تغییرات غیرمتعارف کابینه در اختیار افکار عمومی قرار نداده است" می‌نویسد:" انتظار داریم این‌بار با صراحت و صداقت تمام شاهد آن باشیم که جناب آقای رئیس‌جمهور به جای کلی‌گویی به طور مشخص ایرادات و اشکالات وزرای در شرف عزل را به مردم اعلام کنند."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)