تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعتراض به لغو امتیاز چهار نشریه در ایران

سازمان گزارشگران بدون مرز با صدور اطلاعیه‌ای به لغو امتیاز چهار نشریه دیگر در ایران اعتراض کرد.

هیأت نظارت بر مطبوعات وابسته به وزارت ارشاد روز ۱۹ فروردین در اولین نشست کاری سال ۸۷، مجوز چهار نشریه «صبح ورزش»، «ایمن گستر»، «گزیده پژوهش‌های جهان» و «لاله» را لغو کرد.

به‌گزارش وب‌سایت این سازمان، گزارشگران بدون مرز در اطلاعیه خود آورده است: "رسانه‌های مستقل به شکل منظم با اقدامات خودسرانه دولت ایران مواجهه هستند."

این سازمان این "اقدامت خودسرانه" را در راستای "به‌سکوت وادار کردن" مطبوعات از طریق"قوانین سرکوب‌گر" ارزیابی کرده وی می‌آورد:" لغو پروانه انتشار این نشریات با استفاده از ماده ١٦ قانون مطبوعات انجام گرفته است که نمونه‌ای بارز از این اقدامات است."

ماده 16 قانون مطبوعات می‌گوید، انتشار نامنظم نشریه در یک‌سال بدون عذرموجه (به تشخیص هیأت نظارت بر مطبوعات)، موجب لغو پروانه نشریه خواهد شد.

به‌گزارش این سازمان از آغاز سال میلادی ٢٠٠٨ تا امروز ١٧ نشریه در ایران توقیف و یا لغو امتیاز شده‌اند.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز، همچنین در اطلاعیه خود نسبت به ادامه بازداشت «علی محقق‌نسب» روزنامه‌نگار و پژوهشگر افغان که از روز ١٤ اسفندماه به دستور دادگاه ویژه روحانیت بازداشت و به محل نامعلومی انتقال داده شده است اعتراض کرد‌ه‌اند.

بیانیه انجمن منتقدان سینما
انجمن منتقدان سینمای ایران هم امروز (چهارشنبه) با صدور بیانیه‌ای به لغو امتیاز نشریات سینمائی «دنیای تصویر» و «هفت» اعتراض کردند.

به‌گزارش خبرگزاری فارس، این بیانیه از هیأت نظارت بر مطبوعات خواسته است"بازنگری در این تصمیم کمترین درخواستی است که اهل فرهنگ و جامعه‌ منتقدین می‌توانند از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هیئت نظارت بر مطبوعات و قوه‌ محترم قضائیه داشته باشند."

این در حالی است که روزنامه‌ها و نشریاتی همچون: شرق، هم‌میهن، آریا، زنان، مدرسه، دنیای تصویر، هفت، بازنگری، تلاش، صبح زندگی، به سوی افتخار، ندای ایران، شوکا و هاوار از سوی هیأت نظارت بر مطبوعات لغو مجوز شده‌اند.

لغو مجوز این نشریات در حالی صورت می‌گیرد که «علیرضا ملکیان»، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در بیستم مهرماه سال گذشته در گفتگو با خبرگزاری مهر، افزایش لغو امتیاز نشریات در دولت محمود احمدی‌نژاد را رد و اعلام کرده بود جریان‌های سیاسی، چنین مسئله‌ای را به دولت نهم نسبت می‌دهند.

در همین رابطه
لغو امتیاز چهار نشریه دیگر در ایران

لغو امتیاز چهار نشریه جدید در سال ۸۷ اعتراض سازمان گزارشگران بدون مرز را در پی داشت.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)