تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

رایس: مشوق‌های پیشنهادی سخاوتمندانه هستند

کاندولیزا رایس وزیرخارجه آمریکا، مشوق‌های ارائه شده به ایران در سال ۲۰۰۶ را برای محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور بسیار سخاوتمندانه توصیف کرد، اما نگفت آیا واشنگتن حاضر است این مشوق‌ها را بیشتر کند یا خیر.

این در حالی است که «سرگئی لاوروف» وزیر امور‌خارجه روسیه روز گذشته اعلام کرده بود، گروه ۱+۵ مشوق‌های بیشتری برای ایران به‌منظور حل مناقشه هسته‌ای این کشور آماده می‌کنند.

به‌گزارش خبرگزاری «نووستی» روسیه، رایس همچنین به خبرنگاران گفت، نمی‌تواند این اعلام ایران را مبنی بر این‌که تهران کار نصب شش هزار سانتریفوژ جدید را در کارخانه غنی‌سازی اورانیوم خود شروع کرده است تائید کند، اما ایران را در قبول نکردن آنچه که رایس آن را پیشنهاد معقولانه‌ای از طرف قدرت‌های بزرگ نامید، مقصر دانست.

دیپلمات‌های ارشد کشورهای بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا قرار است در ۱۶ آوریل در مورد مناقشه هسته‌ای ایران در چین تشکیل جلسه دهند.

رایس در پاسخ به این سئوال که آیا دولت بوش مایل است بسته مشوق‌های ارائه شده به ایران در ژوئن سال ۲۰۰۶ را بهبود ببخشد یا خیر گفت: به اعتقاد من شش قدرت جهانی مجموعه بسیار سخاوتمندانه‌ای از مشوق‌ها را ارائه داده‌اند.

رایس که در کنار وزرای خارجه کانادا و مکزیک سخن می‌گفت، در مورد اعلام خبر مربوط به شروع نصب شش هزار سانتریفوژ جدید در ایران اظهار داشت: من نمی‌توانم این ادعاها را تائید کنم.

روسیه چه می‌گوید؟
در حالی که آمریکا از بسته مشوق‌های کشور‌های ۵+۱ استقبال می‌کند، سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه در گفت وگو با رادیو «اکو مسکو» گفت، روسیه حق ایران برای دسترسی به انرژی هسته‌ای را به رسمیت می‌شناسد، اما مخالف این است که برنامه هسته‌ای ایران نقض کننده قرارداد منع گسترش سلاح هسته‌ای باشد.

به‌گزارش نووستی، وزیر خارجه روسیه در واکنش به اظهارات محمود احمدی نژاد درباره آغاز نصب شش هزار سانتریفیوژ پیشرفته، گفت که این مسئله شگفت‌انگیزی نیست، «زیرا مقامات ایران به کرات اعلام کرده‌اند که قصد دارند چرخه کامل سوخت هسته‌ای خود را تکمیل کنند.»

«ویکتور میخائیلوف» وزیر سابق انرژی اتمی روسیه و رئیس انستیتو ثبات استراتژیک این کشور هم در گفت وگو با «نووستی» اعلام کرد، شش هزار سانتریفیوژ جدید غنی سازی اورانیوم برای ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران در چند سال آینده کافی نیستند.

به گفته وی، زمانی می‌توان درباره ساخت سلاح هسته‌ای سخن گفت که ده‌ها و صدها هزار سانتریفیوژ وجود داشته باشد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)