تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

هشدار اتاق بازرگانی تهران درباره افزایش نرخ تورم

اتاق بازرگانی تهران در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی شدید از افزایش بی سابقه نرخ تورم، رشد نقدینگی، عدم انضباط مالی و برداشت بی‌رویه از صندوق ذخیره ارزی را سه عامل اصلی در ایجاد این شرایط دانسته‌است.

اتاق بازرگانی تهران به عنوان بزرگترین بنگاه غیر دولتی اقتصادی در ایران شناخته می شود و برای اولین بار است که این نهاد به طور رسمی درباره وضعیت اقتصادی ایران موضع گیری می کند.

در این بیانیه، اعضای اتاق تهران با ابراز نگرانی شدید از نرخ تورم از دولت خواسته اند کاهش نقدینگی را در صدر برنامه های اقتصادی خود قرار دهد.

اتاق تهران در این باره آورده است:در یكی دو سال اخیر علیرغم اظهارات و خواسته‌های دولت و انتظارات جامعه در كاهش نرخ تورم بویژه با هدف كمك به اقشار كم در‌آمد و آسیب‌پذیر، و علیرغم كنترل‌های دستوری كه بر قیمت كالاها و خدمات اعمال شده است تورم مهار گسیخته بروز كرد و قیمت‌ها بویژه در كالاهای مصرفی و ضروری مردم افزایش یافت به گونه‌ای كه فشار مضاعفی را بر همان اقشاری كه دولت قصد حمایتشان را داشت وارد كرده است. و اقدامات عمومی و ویژه‌ای كه دولت به منظور تحقق شعارهای خیر‌خواهانه‌اش انجام داده است در مجموع منجر به افزایش شدید حجم نقدینگی در اقتصاد شد. این اقدامات و همزمان با آنها جهت‌گیری‌های سیاسی داخلی و خارجی دولت از یك سو سبب كاهش امكانات متعارف بخش تولید در تامین منابع مالی و نقدینگی گردید و از دیگر سو سبب ایجاد نگرانی‌هائی در سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی شد و در نهایت سرمایه‌گذاری و تولید از رشد مطلوب بازماند.

پی‌آمد این اقدامات در نظام اقتصاد كشور افزایش نقدینگی و همزمان كاهش نسبی تولید داخلی بود كه حاصلی جز افزایش سطح عمومی قیمت‌ها نمی‌توانست داشته باشد. حتی اقدام دولت به واردات كالاهای مورد نیاز مردم نیز نتوانست جهت حركت قیمت‌ها را چندان تغییر دهد. اكنون اگر اقداماتی اصلاحی تدارك نشود آثار سوء این وضعیت در آینده روزافزون و شكاف سرمایه‌گذاری و تولید از میزان مطلوب و پیش‌بینی شده در برنامه‌ها بیشتر خواهد شد.

این بیانیه سه عامل افزایش حجم نقدینگی ، عدم وجود انضباط مالی و اعمال سیاست‌های انبساطی پولی برای فعالیت های غیر مولد و یا كم بازده، و برداشت‌ از حساب ذخیره ارزی برای مصارف غیر زیر بنائی دولتی را به عنوان ارکان اصلی رشد بی سابقه تورم برشمرده است.

کارشناسان اتاق تهران در ادامه بیانیه خود برای برخورد با مقوله رشد نقدینگی به دولت آقای احمدی نژاد پیشنهاد کرده اند از حساب ذخیره ارزی برای كارهای غیر زیر‌بنائی استفاده نکند، بودجه‌های سالانه را از بعد هزینه و مصرف با رویكرد انقباضی تدوین کند و از سرمایه‌گذاری دولتی در شركت‌هائی كه طبق سیاست‌های كلی اصل ۴۴ قانون اساسی باید خصوصی شوند پرهیز کند.

همچنین، اتاق بازرگانی معتقد است که دولت برای جذب نقدینگی مخرب موجود، امنیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را تحکیم کند، فرهنگ تولید و صادرات را ترویج دهد، قیمت سوخت را آزاد کند، در تعیین نرخ سود تسهیلات بانكی دخالت نکند، یارانه‌های عمومی را حذف کند و پرداخت یارانه را به اقشار آسیب پذیر هدفمند کند و با دادن تخفیف‌های جذاب به خریداران خصوصی سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی را اجرایی کند.

اتاق بازرگانی تهران در انتهای بیانیه خود خواستار خوداری مسئولان از انجام اقدامات حساب نشده در برخورد با تورم، انجام اقدامات سیاسی برای محدود شدن دامنه تحریم‌ها، اقدام‌های لازم برای كاهش هزینه‌های مبادلاتی با بازارهای خارجی و جلب مشاركت اتاق بازرگانی در تصمیم‌گیرهای دولتی برای بهبود وضعیت اقتصادی و خارج شدن کشور از بحران موجود شده است.

گفتنی است هم اکنون یحیی آل‌اسحاق ریاست اتاق بازرگانی تهران را در اختیار دارد. وی از حامیان حزب موتلفه اسلامی است و در انتخاباتی که در سال گذشته برگزار شد جانشین محمدرضا بهزادیان چهره مورد حمایت اصلاح‌طلبان شد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)