تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تأکید ایران بر ادامه فعالیت‌های هسته‌ای

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران اعلام کرد، قدرت‌های جهانی نمی‌توانند تلاش هسته‌ای ایران را متوقف کنند.

به‌گزارش خبرگزاری‌ها، احمدی‌نژاد در مراسمی که شب گذشته در تهران به مناسبت روز ملی فن‌آوری هسته‌ای برگزار شده بود، گفت: این فناوری وارداتی نیست و کاملاً بومی است و کسی قادر نیست آن را از ملت ما بگیرد.

گرچه احمدی‌نژاد پیشتر صبح روز سه‌شنبه گفته بود که جزئیات بیشتری را در مورد برنامه هسته‌ای ایران در جریان این جشن اعلام خواهد کرد، اما وی در این جشن و در سخنرانی‌اش از اشاره به شمار سانتریفوژهای جدیدی که ایران می‌گوید کار نصب آن‌ها را شروع کرده است، خودداری کرد و صرفاً گفت که دستگاه‌های جدیدی آزمایش خواهد شد و در عرض سه ماه آماده راه‌اندازی خواهند شد.

به‌گفته وی، این دستگاه‌های جدید پنج برابر سریع‌تر از دستگاه‌های قبلی خواهند بود، اما به جزئیات بیشتری اشاره نکرد.

ناظران آشنا به پرونده هسته‌ای ایران معتقدند که ایران به تدریج در حال جایگزین کردن سانتریفوژهای کندتر p1 با سانتریفوژهای سریعتر p2 است که می‌توانند اورانیوم را حداقل دو برابر سریع‌تر غنی کنند.

به‌گزارش خبرگزاری مهر، «محمد سعیدی» معاون سازمان انرژی اتمی ایران، بعد از این مراسم به خبرنگاران گفت: "نسل جدید دستگاه‌هایی که ۵ برابر ظرفیت دستگاه‌های فعلی را دارا هستند تا دو ماه دیگر مراحل آزمایش خود را به پایان می‌رساند."

با این حال سعیدی اظهار داشت، سانتریفوژهای جدید از نسل قدیم یعنی سانتریفوژهای p1 هستند اما او از مشخص کردن این‌که شش هزار سانتریفوژ جدید چه زمانی عملیاتی خواهند شد خودداری کرد.

سعیدی همچنین از اظهارنظر در مورد دستگاه‌های جدیدی که احمدی‌نژاد در سخنرانی خود به آن اشاره کرده بود امتناع ورزید.

همچنین به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد در این سخنرانی یکبار دیگر به مسائل سیاسی اشاره کرد و غرب را به داشتن انگیزه سیاسی در مناقشه هسته‌ای ایران متهم کرد.

وی گفت، هیچ زمینه فنی یا حقوقی برای مخالفت با برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد و از قدرت‌های جهانی خواست تا براساس پیمان منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای به حقوق ایران احترام بگذارند و به فشارهای سیاسی بر جمهوری اسلامی خاتمه دهند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)