تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

پترائوس: همسایگان عراق اوضاع را پیچیده کرده‌اند

ژنرال «ديويد پترائوس» فرمانده نيروهاي آمريكايي در عراق، در گزارش به کنگره این کشور گفت، اقدامات كشورهاي همسايه عراق، چالش‌هاي موجود در این کشور را پيچيده‌تر کرده‌است.

به گزارش شبكه تلويزيوني سي‌ان‌ان، پترائوس با این حال، اوضاع امنیتی عراق را با وجود فراز و نشيب‌هایي كه داشته مثبت ارزیابی کرد.

وی افزود: ايران از طريق حمايت‌هاي مرگبار خود از برخي گروه‌هاي خاص و به شكلي زيانبار به خشونت‌ها در عراق دامن زده‌است.

پترائوس گفت، اوضاع در برخي از مناطق عراق رضايت‌بخش نيست.

وی با اشاره به رويداد‌هاي دو هفته گذشته عراق، امنيت در این کشور را از بهار گذشته تاكنون، همچنان شكننده ارزیابی کرد و گفت: ممكن است اوضاع به حال پيشين باز گردد.

پترائوس در عین‌حال گفت که اوضاع امنيتي در عراق در مقايسه با زمان گزارش پيشين وی و «كراكر» بهبود يافته است و در مقايسه با پانزده ماه پيش اوضاع این کشور به مراتب بهتر شده است.

این فرمانده نظامی، «افزايش تعداد نيروهاي عراقي»، «مشاركت نيروهاي ائتلاف و نيروهاي عراقي در عمليات نظامي در سراسر عراق»، «تغيير در وفاداري برخي از عناصر در ميان مردم عراق» را از عوامل مؤثر در بهبود اوضاع عراق عنوان کرد.

فرمانده نيروهاي آمريكايي در عراق ادامه داد: وظيفه و مسئوليت ما و نيز شركاي عراقي ما اين است كه بر اساس پيشرفت‌هاي به دست آمده حركت كرده و با بسياري از چالش‌هايي كه باقي مانده‌اند مقابله كنيم.

وی ماهيت بنيادين درگيري‌ها در عراق را رقابت ميان جوامع قومي و فرقه‌اي براي دستيابي به قدرت و منابع توصيف كرد و حل و فصل اين مسئله را يكي از عناصر اساسي و مهم در ايجاد ثبات دراز مدت در عراق دانست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)